تعیین عمق بهینه دیواره آب بند سد گردیان جلفا بر اساس تحلیل نشت آب با نرم افزار Seep/W

چکیده:
سد گردیان به طول 1450 متر از جمله سدهای خارج از محور رودخانه اصلی است که آب خود را از رودخانه ارس دریافت خواهد کرد. بر اساس بررسی های زمین شناسی و حفاری های شناسایی، لایه های بستر رودخانه در ساختگاه سد از رسوبات مارنی و ماسه سنگی سست با میان لایه های کنگلومرائی به سن میوسن تشکیل شده است. مقادیر نفوذپذیری این رسوبات متفاوت بوده و از 3-10 تا 11-10 متر بر ثانیه تغییر می کند. با توجه به وضعیت بستر ساختگاه سد، از دیواره آب بند با بتن پلاستیک برای آب بندی پی آن استفاده می شود. میزان نشت مجاز بستگی به مشخصات زمین شناسی محل و ارزش اقتصادی آب و هزینه تمام شده هر متر مکعب آب در محل احداث سد دارد.
با توجه به شرایط سد گردیان که آب مخزن این سد از طریق پمپاژ از رودخانه ارس تامین می شود و هزینه تمام شده هر متر مکعب آب در این محل بالاست، بنابراین در نظر است که طراحی سد به گونه ای باشد که میزان نشت به حداقل 90 درصد حالت بدون دیواره آب بند کاهش یابد. با توجه به این موضوع و شرایط زیرسطحی، عمق دیواره آب بند در بخشهای مختلف تعیین شده است. نتایج تحلیل نشت های صورت گرفته با نرم افزار Seep/W نشان می دهند که عمق بهینه دیواره آب بند در بخشهای مختلف پی با توجه به بار آبی و شرایط زیرسطحی 5 تا 12 متر است. بر اساس نتایج تحلیلهای نشت، میزان نشت آب در شرایط بدون دیواره آب بند سالانه 1،898،200 متر مکعب است که با اجرای دیوار آب بند پیشنهادی، این مقدار 0.1 شده و به حدود 208،500 متر مکعب کاهش می یابد.
زبان:
فارسی
صفحات:
93 تا 106
لینک کوتاه:
magiran.com/p1623734 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!