بررسی کارایی تالاب های مصنوعی زیرسطحی هیبریدی در کاهش بار آلی پساب تصفیه خانه های فاضلاب شهری با استفاده از گیاهان آبزی مختلف

چکیده:
در این مقاله، کارایی چهار واحد تالاب هیبریدی افقی- عمودی زیرسطحی که به منظور حذف مواد آلی و تصفیه تکمیلی پساب خروجی از تصفیه خانه فاضلاب شمال اصفهان احداث شدند، مورد بررسی قرار گرفت. در این تالاب ها، سه گیاه مختلف نی معمولی، لویی و نی بزرگ کشت شد و یک تالاب نیز به عنوان شاهد (بدون کشت) درنظر گرفته شد. نتایج حاصل از 12 ماه نمونه برداری از خروجی تالاب های طرح نشان داد که نوع پوشش گیاهی از نظر آماری اثر معنی داری را بر حذف مواد آلی در تالاب های مصنوعی ندارد، هرچند که مقدار حذف مواد آلی در تالاب های دارای پوشش گیاهی بیشتر از تالاب شاهد بود. همچنین، راندمان حذف COD در تالاب های مختلف طرح بین 77 تا 83 درصد و مقدار حذف 5BOD بین 84 تا 86 درصد بود. نتایج این طرح نشان داد که مقدار حذف مواد آلی به مقدار تجزیه پذیری آنها بستگی دارد. ضرایب مدل مرتبه اول براساس غلظت های ورودی و خروجی واسنجی شدند (35 متر بر سال برای 5BOD و 1/33 متر سال برای COD) تا برای طرح های اصلی استفاده شوند. غلظت مواد آلی در خروجی تالاب های طرح به زیر استانداردهای مصارف مختلف رسید، که این امر تناسب این فناوری برای شرایط کشور را نشان می دهد.
زبان:
فارسی
صفحات:
111 تا 126
لینک کوتاه:
magiran.com/p1627765 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!