مقایسه دو روش دوختن پوست با پر کردن محلول نمکی در فضای باقیمانده و بدون آن بعد از برداشتن توده های خوش خیم پستان

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
با توجه به شیوع و روند رو به افزایش توده های پستان و الزام در خارج کردن آنها و اهمیت ظاهری پستان و عوارض جراحی و بر اساس این تئوری که استفاده از محلولها در حفره پس از برداشتن توده می تواند مفید باشد و محلول نمکی فاقد عوارض شیمیایی خاص است، لذا به منظور تعیین تاثیر استفاده و عدم استفاده از محلول نمکی برای پر کردن محل توده، این تحقیق انجام گرفت.
مواد و روش ها
تحقیق به روش کارآزمایی بالینی، روی بیماران دارای توده پستانی خوش خیم انجام گرفت. بیماران بطور تصادفی به گروه های مورد و شاهد تقسیم شدند. عمل برداشتن توده پستان توسط یک جراح و دستیار ارشدش با روش استاندارد با سوچورمتریال یکسان انجام گرفت. تاثیر استفاده از محلول نمکی بر اساس عارضه خونریزی، اکیموز، کشش پوست و میزان رضایت مندی در دو گروه تعیین و مورد قضاوت آماری قرار گرفت.
یافته ها
تحقیق در 80 نفر در 2 گروه 40 نفری انجام شد. میزان خونریزی در سه روز بعد در گروه شاهد 30 درصد و در گروه محلول نمکی 5/2 درصد (001/0>P) و یک هفته بعد به ترتیب 10 درصد و 0 درصد (04/0>P). عارضه اکیموز در روز سوم پیگیری در 2 گروه مشابه و یک هفته بعد ترتیب 5/57 درصد و 5/32 درصد ( 021/0 >P)، که عارض کشش پوست در 2 گروه مشابه بود، رضایت مندی تا یک هفته پس از جراحی در گروه محلول نمکی بیشتر بود ( 01/0>P) .
نتیجه گیری و توصیه ها :بنظر می رسد که استفاده از محلول نمکی بعد از برداشتن توده های خوش خیم پستانی مفید باشد. با توجه به اولین مطالعه آن، تحقیقات بیشتر را توصیه می نماید.
زبان:
فارسی
صفحات:
131 تا 134
لینک کوتاه:
magiran.com/p1628479 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!