نقش سایکونورومدولاتوری هورمون آزاد کننده کورتیکوتروپین در زنان مبتلا به PCOS

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) بیماری پیچیده ای است که با اختلال در سیستم تولیدمثل، متابولیک و با اختلال روانی در زنان همراه می باشد. نورآدرنالین، هورمون آزاد کننده کورتیکوتروپین (CRH)، فاکتور رشد عصب (NGF) از محرک های شناخته شده محور هیپوتالاموس-هیپوفیز-آدرنال (HPA) و گنادال (HPG) می باشند که تنظیم فرآیندهای فیزیولوژیک دستگاه تولیدمثل را به عهده دارند. هدف اصلی این مطالعه بررسی نقش دو یافته مهم CRH و NGF از منظر روانی-عاطفی بود.
روش بررسی
این مطالعه مورد-شاهدی در مهر 1391 در مرکز تحقیقات بهداشت باروری ولیعصر (عج) بیمارستان امام خمینی (ره) تهران انجام شد. در مجموع 170 خانم 40-20 سال سن با شاخص توده بدنی (BMI) کمتر از 28 شرکت کردند. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از Student’s t-test، Chi-square test و Mann-Whitney U test انجام شد.
یافته ها
سطوح سرمی CRH (33/2±90/10) و NGF (371/98±83/380) در گروه مبتلایان به تخمدان پلی کیستیک به طور معنادار کمتر از گروه شاهد بود (001/0P<). همچنین با استفاده از پرسش نامه دموگرافیک مشخصات کمی و کیفی جمعیت مورد مطالعه بررسی شد که نتایج آن در مدل رگرسیونی گزارش شد.
نتیجه گیری
نتایج این مطالعه در تایید مطالعات پیشین نشان می دهد که کاهش معنادار سطوح سرمی CHR و NGFα تحت تاثیر پرکاری سیستم عصبی سمپاتیک در سندرم تخمدان پلی کیستیک می تواند یکی از دلایل ایجاد اختلال روانی-عاطفی نزد زنان مبتلا باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
483 تا 492
لینک کوتاه:
magiran.com/p1628953 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!