سیمای مرگ و میر نوزادان ایران در سال 1391

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
تامین سلامت کودکان و نوزادان باید از اولین و مهمترین وظایف هر دولتی باشد. امروزه کشورهای جهان به ترتیب سیر نزولی مرگ و میر این گروه طبقه بندی می شوند. طبقه بندی و بررسی علل مرگ نوزادی هسته اصلی برنامه ریزی و سیاست گذاری سلامت یک کشور برای افزایش بقای نوزادان است. این مطالعه با هدف طبقه بندی علل مرگ نوزادان انجام گرفته است.
روش بررسی
این مطالعه با استفاده از 11693 مرگ نوزادی (از سن بارداری 22 هفته تا مرگ 30 روزگی) بیمارستانی ایران، ثبت شده در سامانه ثبت مرگ پری ناتال وزارت بهداشت، درمان، آموزش پزشکی در سال 1391 انجام شد. ویژگی های دموگرافیک، برخی فاکتورهای مرتبط با نوزادان فوت شده استخراج و علل مرگ ها بر اساس سیستم کدبندی بین المللی بیماری ها تقسیم بندی شد.
یافته ها
شایع ترین علت مرگ و میر نوزادی، مربوط به گروه «اختلالات حول و حوش تولد» (92/%77) بود که بیشترین شیوع در این گروه مربوط به «علل مرتبط با طول بارداری» (7/%37) بود. مرگ بر اثر «اختلالات مادرزادی، کروموزومی و ناهنجاری ها» در 82/20% و بر اثر «حوادث و سوانح» در 26/1% موارد ثبت گردید. بیشترین علت مرگ در نوزادان بالای g 1000 نیز «اختلالات حول و حوش تولد» با فراوانی نسبی 29/71% بود.
نتیجه گیری
بر اساس پژوهش کنونی علل پیرامون تولد به ویژه «علل مرتبط با طول بارداری» اصلی ترین علت مرگ و میر نوزادان ایران را تشکیل می دهند. مرگ بر اثر «اختلالات مادرزادی، کروموزومی و ناهنجاری ها» از علل دیگر مرگ هستند.
زبان:
فارسی
صفحات:
475 تا 482
لینک کوتاه:
magiran.com/p1628954 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!