وضعیت تولیدات علمی اعضای هیئت علمی دانشگاه گیلان در وبگاه علوم (Web of Science) و ترسیم نقشه علمی آن با استفاده از نرم افزار هیست سایت در سال های 2001-2012

چکیده:
هدف
هدف این پژوهش بررسی تولیدات علمی اعضای هئیت علمی دانشگاه گیلان در وبگاه علوم و ترسیم نقشه علمی آنها با استفاده از نرم افزار«Hist Cite» در یک دوره 12 ساله (2001-2012) است
روش پژوهش: پژوهش حاضر از نوع کاربردی است و با استفاده از روش های علم سنجی و با به کارگیری قاعده لوتکا و برادفورد و تحلیل استنادی، به تحلیل بروندادهای علمی در وبگاه علوم پرداخته است. در این پژوهش جامعه آماری به روش سرشماری انتخاب شده که شامل کلیه بروندادهای علمی اعضای هیات علمی دانشگاه گیلان بین سال های 2001-2012 می باشد. برای تجزیه و تحلیل، داده ها با استفاده از سیستم جستجوی وبگاه علوم گردآوری و داده ها در سه مرحله با کمک سه نوع نرم افزار ISI.exe، Excle وSPSS مرتب و تجزیه و تحلیل شدند و سپس برای ترسیم تاریخ علم این دانشگاه از نرم افزار«Hist Cite» استفاده گردید.
یافته ها: پژوهش حاضر نشان دادکه پژوهشگران دانشگاه در طول مدت مورد مطالعه، موفق به انتشار 911 مدرک نمایه شده در وبگاه علوم گردیده اند. همچنین دانشگاه گیلان در تولید علم جهانی از نرخ متوسط رشد برابر با 7/22 درصد برخوردار بوده است. در این میان، شیرینی با بیشترین رقم تولید علم در رتبه اول قرار گرفته است. بررسی ها نشان داد که اعضای هیئت علمی دانشگاه گیلان بیشترین همکاری را با کشورهای انگلستان، استرالیا، آمریکا و آلمان دارند. همچنین یافته ها نشان داد که پژوهشگران این دانشگاه در داخل کشور با نویسندگان داخل دانشگاه و دانشگاه های علوم پزشکی گیلان و علوم پزشکی تهران بیشترین همکاری را دارا می باشند، که نشان دهنده این است که پژوهشگران این دانشگاه از همکاری گروهی بالایی برابر با 84% برخوردار بوده اند. قاعده لوتکا در مورد توزیع فراوانی مشارکت نویسندگان این دانشگاه و قاعده بردفورد در مورد توزیع مجلات هسته، منتشرکننده مقالات اعضای هیآت علمی دانشگاه گیلان تایید می گردد. نتیجه ساختار علمی این دانشگاه بر پایه میزان استنادهای محلی و جهانی با استفاده از نرم افزار هیست سایت حاکی از آن است که نقشه علم این دانشگاه از 4 خوشه جهانی تشکیل شده است. که شامل دو موضوع شیمی و ریاضی است.
نتیجه گیری: یافته های این پژوهش، نشان دهنده تولید بالای علم پژوهشگران حوزه شیمی این دانشگاه می باشد. گرچه روند تولیدات علم این دانشگاه در طی سال های مورد بررسی سیری صعودی داشته ولی این روند در همه زمینه های موضوعی مختلف این دانشگاه یکنواخت نبوده است. بنابراین مسولان دانشگاه برای بهبود این وضعیت بایستی شرایطی را فراهم نمایند تا پژوهشگران انگیزه و توان لازم برای انتشار مقاله در مجله های معتبر بین المللی را به دست آورند.
زبان:
فارسی
صفحات:
93 تا 108
لینک کوتاه:
magiran.com/p1632522 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!