بررسی وضعیت فعلی کیفیت آب قابل شرب عرضه شده در سیستم توزیع و نقش شرکت آب و فاضلاب و وجود شبکه توزیع در بهبود کیفیت آن - مطالعه موردی در شهرستان شاهرود

چکیده:
زمینه و هدف
تامین آب با کیفیت بالا(با کیفیت آب آشامیدنی)، یک جزء حیاتی برای توسعه پایدار اجتماعی و اقتصادی می باشد. این مطالعه، با هدف بررسی وضعیت فعلی کیفیت آب عرضه شده در سیستم توزیع و اهمیت شرکت آب و فاضلاب و شبکه توزیع در بهبود کیفیت آن انتخاب شده است.
مواد و روش ها
این مطالعه توصیفی-مقطعی در سال 1394 در دو فصل بهار و تابستان، طی یک بررسی سیستماتیک، اطلاعات محلی مربوط به کیفیت(میکروبی و فیزیکوشیمیایی) آب آشامیدنی سیستم های توزیع با استفاده از پرسشنامه مورد ارزیابی قرار گرفت. نمونه ها از نظر وجودCL ، PH، TDS، سولفات، سختی کل، نیتریت، نیترات، فلوراید، کلرور، کدورت و کل کلیفرم به روش استاندارد آنالیز شدند و با استاندارد ملی ایران 1053مقایسه گردید.
یافته ها
میانگین پارامتر های مورد بررسی از مجموع 303 نمونه آب جمع آوری شده میزان CL ، PH، TDS، سولفات، سختی کل، منیزیم، کلسیم، نیتریت، نیترات، فلوراید، کلرور، کدورت و کلیفرم کل به ترتیب برابر 0.1 mg/L ، mg/L 7.66، mg/L773.39، mg/L 108.15، mg/287.84، mg/L 31.59، mg/L 50.05، mg/L0.02، mg/L 19.56، mg/L1.08، mg/L 80.5، mg/L 6/0،MPN/100ML 24.5 گزارش شد. نقش شرکت آب و فاضلاب و همچنین تاثیر وجود شبکه توزیع در تامین آب آشامیدنی به ترتیب در مطلوبیت کیفیت میکروبی و فیزیکو شیمیایی آب آشامیدنی دارای رابطه معنی داری بودند(p < 0/005 ). و (p < 0/0001 ). و ارتباط معنی داری بین کیفیت آب عرضه شده با زیر ساخت های فنی و بهداشتی ، فرسودگی و خوردگی، نشت و فشار هیدرو لیکی بالا وجود داشت(p < 0/000 ). براساس آزمون های آماری ضریب همبستگی پیرسون و اسپیرمن نیز همبستگی قوی بین میزان نشت با کیفیت میکروبی آب نشان داد .
نتیجه گیری
نتایج حاصل نشان می دهد که نمونه های آب مورد آزمایش از نظر پارامترهای میکروبی و فیزیکوشیمیایی در محدوده استاندارد ملی ایران 1053 بوده است بجز میزانCL ، که کمتر از استاندارد ملی می باشد. نقش شرکت آب و فاضلاب و شبکه توزیع در بهبود کیفیت آن بسیار مهم می باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
298 تا 312
لینک کوتاه:
magiran.com/p1639236 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!