پایش عملکرد باکتری های اسیدیتیو باسیلوس فرواکسیدانس و اسیدیتیو باسیلوس تیواکسیدانس مورد استفاده در فروشویی زیستی اورانیم پس از نگه داری در دماهای پایین

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
گونه های جنس اسیدیتیو باسیلوس (Acidithiobacillus) در فرایند فروشویی زیستی فلزهای مختلف از جمله اورانیم، مس، نیکل استفاده می شود. هدف از این بررسی، تدوین روش مناسب برای نگه داری باکتری های بومی جداسازی شده دخیل در فروشویی زیستی اورانیم با امکانات قابل دسترس است. در این پژوهش، باکتری های دخیل در فروشویی زیستی اورانیم موجود در آزمایشگاه بیولیچینگ سازمان انرژی اتمی ایران پس از کشت و اطمینان از خالص بودن، در دماهای 4 و C 80-  نگه داری شدند. آن گاه، بعد از گذشت 6 ماه از زمان نگه داری، باکتری ها از نظر تغییر pH، Eh، رشد و ویژگی های بیوشیمیایی بررسی، و با زمان قبل از نگه داری مقایسه شدند. نتایج به دست آمده از این پژوهش حاکی از آن است که نگه داری باکتری ها در این مدت و در این دماها، هیچ گونه اثری بر روی ویژگی های بیوشیمیایی آن ها نگذاشته است. به علاوه، منحنی های به دست آمده از روندهای تغییر pH، Eh و رشد باکتری های مورد نظر، تغییر معنی داری در زمان قبل و بعد از نگه داری نشان ندادند. این نتیجه بیان کننده ی آن  است که نگه داری باکتری های بومی در دماهای 4 و C 80-، عملکرد موثر آنها را حفظ می کند و باکتری ها پس از 6 ماه توانایی استفاده ی موثر در فرایند فروشویی زیستی را هم چنان دارند.
زبان:
فارسی
صفحات:
9 تا 17
لینک کوتاه:
magiran.com/p1639392 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!