بررسی تاثیر توانمندی بالینی دندان پزشکان متخصص بر توسعه ی صنعت گردشگری دندان پزشکی در شهر اصفهان

چکیده:
مقدمه
ایران با توجه به قابلیت های فراوان در بخش درمانی، مانند هزینه ی پایین و نیروی انسانی متخصص در پی برنامه ریزی های اساسی در صنعت گردشگری می باشد. با توجه به ضرورت شناسایی توانمندی ها و ظرفیت های موجود در کشور، این پژوهش با هدف تعیین تاثیر توانمندی دندان پزشکان بر توسعه ی گردشگری دندان پزشکی اصفهان از دیدگاه دندان پزشکان متخصص تهیه و تدوین شده است.
مواد و روش ها
این مطالعه به صورت توصیفی- تحلیلی و با پرسش نامه ای شامل مشخصات دموگرافیک دندان پزشکان متخصص و گردشگران خارجی مراجعه کننده جهت دریافت خدمات دندان پزشکی، وضعیت کمیت و کیفیت خدمات قابل ارایه، توانمندی نیروی انسانی جهت ارایه ی خدمات، انجام شد. مقیاس اندازه گیری، پرسش نامه طیف لیکرت با نمره های 15 بود. پس از مطالعه ی پیش آزمون و تایید روایی و پایایی پرسش نامه، بین 30 نفر از متخصصین دندان پزشک که به صورت تصادفی ساده انتخاب شدند (62 نفر) ارایه گردید. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه ی 19 و آنالیز های آمار توصیفی، آزمون t-test، Kruskal-Wallis، ضریب همبستگی Spearman و Pearson و تحلیل عاملی با سطح معنی داری 0/05 تجزیه و تحلیل شد.
یافته ها
میانگین متغیرها برای توانمندی نیروی انسانی (0/338 ± 4/09) و کیفیت خدمات دندان پزشکی (0/501 ± 3/34) بدست آمد. آزمون تحلیل عاملی نیز نشان داد که توانمندی نیروی انسانی با واریانس 39/778 مهم ترین و اثربخش ترین عامل است.
نتیجه گیری
توانمندی نیروی انسانی، ارزان بودن هزینه های خدمات دندان پزشکی، کیفیت بالای خدمات و استفاده از تجهیزات مناسب، از عوامل مهم و موثر بر توسعه ی گردشگری دندان پزشکی می باشد. ثبت آمار گردشگران، استفاده از بسته ی تبلیغاتی در فرودگاه ها و هتل ها، راه اندازی سایت های اینترنتی برای دندان پزشکان و تعیین بازار های هدف گردشگری دندان پزشکی، می تواند راهکار مناسبی جهت توسعه ی این صنعت باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
418 تا 427
لینک کوتاه:
magiran.com/p1642549 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!