اثر سایتوتوکسیک عصاره گیاه دارویی گل میمونی گونه شاه بیلی (Scrophularıa oxysepala) بر میزان تکثیر در سلول های سرطان سینه موش رده سلولی 4T1

پیام:
چکیده:
پیش زمینه و هدف
گیاهان دارویی از زمان قدیم به عنوان منبع اصلی ترکیبات ضد سرطانی موردمطالعه قرار می گرفت. اثرات ضد سرطانی گیاه دارویی گل میمونی شاه بیلی بر روی سلول های سرطان پستان موشی رده 4T1 موردبررسی قرار نگرفته بود به همین خاطر در این مطالعه اثرات سایتوتوکسیک عصاره گیاه دارویی شاه بیلی بر روی القاکنندگی آپوپتوز در رده سلولی 4T1 مورد ارزیابی قرار گرفت.
مواد و روش کار
اثر سایتوتوکسیکی عصاره گیاه دارویی گل میمونی شاه بیلی بر روی رده سلولی 4T1 با استفاده از تست MTT و تریپان بلو بررسی شد. برای بررسی اثر القاء کنندگی آپوپتوز این گیاه تست DNA Fragmentation انجام گردید.
یافته ها
بر اساس این تحقیق عصاره گیاه دارویی گل میمونی شاه بیلی باعث تغییر مورفولوژی رده سلول های 4T1 شد. بنابراین عصاره این گیاه باعث توقف رشد سلولی در رده سلولی 4T1 شده که این مهارکنندگی رشد وابسته به دوز و زمان است. IC50 به دست آمده از این عصاره برای رده سلولی L929 در زمان های 24 و 48 ساعت به ترتیب 1.06 ± 226.5 و 1.05 ± 217.5 بود. همچنین برای رده سلولی 4T1 به ترتیب 1.11 ± 133.6 و 1.08 ± 104.6 شد. نتایج تست DNA fragmentation نشان داد که این عصاره باعث شکسته شدن DNA در رده سلولی 4T1 می شود.
بحث و نتیجه گیری
نتایج این آزمایش ها به ما نشان داد که عصاره گیاه دارویی گل میمونی اثر مهارکنندگی بر روی رده سلولی 4T1 دارد. همچنین مشاهده شد که این عصاره در invitro باعث القا آپوپتوز در رده سلولی 4T1 شد و ممکن است این عصاره در درمان سرطان پستان مفید باشد. مکانیسم عمل این عصاره که از آن طریق باعث القاء آپوپتوز می شود هنوز به صورت کامل مشخص نگردیده است.
زبان:
فارسی
صفحات:
871 تا 881
لینک کوتاه:
magiran.com/p1642768 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!