بررسی ارتباط شاخص های تغذیه ای با اجزای سندروم متابولیک در نوجوانی با رویکرد داده کاوی

چکیده:
مقدمه
امروزه برای به دست آوردن روابط مفید بین عوامل خطرزا در بیماری ها از تکنیک های داده کاوی استفاده می شود. هدف این پژوهش تعیین و بررسی ارتباط شاخص های غذایی با چاقی و اجزای سندروم متابولیک، با به کارگیری تکنولوژی داده کاوی بود.
روش
پژوهش حاضر مطالعه ای کاربردی از نوع پیمایشی و همبستگی می باشد. در این بررسی، 1019 نوجوان 11 تا 18 ساله شرکت داشته اند، داده های تغذیه ای از طریق پرسشنامه بسامد خوراک جمع آوری شد، امتیاز تنوع غذایی و شاخص تغذیه سالم نسخه 2010 محاسبه شد. با توجه به مقادیر اجزای سندروم متابولیک، برای هر فرد امتیاز خطر تعیین شد. در بررسی ارتباط بین متغیرها از تکنیک رگرسیون خطی ساده استفاده شد.
نتایج
امتیاز تنوع غذایی با هیچ یک از اجزای سندروم متابولیک و شاخص های چاقی ارتباط معنی دار نشان نداد. نمایه تغذیه سالم با دور کمر بالا (B=0/093 وP=0/01165 )، شاخص توده بدن (BMI) B=0/0309) و P=0/022) و نسبت کمر به قد (B=0/0006 و P=0/005)، ارتباط ضعیف، مثبت و معنی دار داشت.
نتیجه گیری
امتیاز تنوع غذایی با خطر سندروم متابولیک و چاقی ارتباط نداشته و نمایه تغذیه سالم با بعضی اجزای سندروم متابولیک و چاقی ارتباط مثبت و معنی دار داشت. به نظر می رسد در نمایه تغذیه سالم نیاز است که ارتباط مولفه های غذایی تشکیل دهنده HEI با اجزای سندروم متابولیک و شاخص های چاقی بررسی شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
85 تا 91
لینک کوتاه:
magiran.com/p1657604 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!