طراحی و توسعه یک تله سوزنی مبتنی بر جاذب PDMS جهت ریزاستخراج تولوئن و متیل اتیل کتون از نمونه های آبی به روش فضای فوقانی دینامیک

پیام:
چکیده:
مقدمه
با توجه به استفاده گسترده مواد شیمیایی در اغلب محیط های کاری و عوارض ناشی از مواجهه با آن ها، روش های مختلفی به استخراج این مواد در نمونه های هوا، آب و نمونه های بیولوژیکی پرداخته است. دراین تحقیق هدف بررسی استخراج تولوئن و متیل اتیل کتون از نمونه های آبی با استفاده از روش تله سوزنی همراه با یک جاذب تجاری بود.
روش بررسی
در این مطالعه به منظور استخراج تولوئن و متیل اتیل کتون از نمونه های آبی سوزن هایی با اندازه 20 با جاذب پلی دی متیل سیلوکسان پر شد و استخراج آنالیت ها از بخارات فضای فوقانی ویال به صورت دینامیک انجام گرفت. آنالیز آنالیت های استخراج شده با استفاده از دستگاه گازکروماتوگراف مجهز به آشکارساز یونی شعله ای انجام گرفت و پارامترهای شرایط بهینه استخراج دو ماده بررسی گردید.
یافته ها
نتایج تحقیق حاکی از این بود که دما و زمان بهینه استخراج برای دو ماده مشابه بوده(30 درجه سانتی گراد و 30 دقیقه) اما تکرارپذیری نتایج و منحنی کالیبراسیون به دست آمده در خصوص آنالیز تولوئن بهتر از نتایج مربوط به متیل اتیل کتون بوده است.
نتیجه گیری
روش ریزاستخراج با تله سوزنی به روش فضای فوقانی دینامیک مقرون به صرفه و حساس بوده، تجهیزات ساده ای داشته و از کارایی لازم جهت ریزاستخراج مقادیر کم آنالیت از نمونه های آبی برخوردار می باشد. روش مورد نظر در این تحقیق به منظور استخراج دو ماده سمی با استفاده از پلی دی متیل سیلوکسان نتایج مناسبی به همراه داشت.
زبان:
فارسی
صفحات:
41 تا 46
لینک کوتاه:
magiran.com/p1662859 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!