بررسی میزان آگاهی والدین کودکان 12-8 سال در ارتباط با ترومای دندان های بیرون افتاده در شهر اصفهان در سال 1395-1394

چکیده:
مقدمه
تروماهای دندانی یکی از شایع ترین علل مراجعه به مراکز دندانپزشکی می باشد. پیش آگهی تروماهای دندانی، وابسته به اقدامات اساسی بلافاصله بعد از تروما می باشد.هدف از این پژوهش بررسی میزان آگاهی والدین کودکان 12-8 ساله اصفهان در رابطه با ترومای دندان های بیرون افتاده در طی سال 95-94 بود.
مواد و روش ها
در این مطالعه توصیفی- تحلیلی، بعد از بومی سازی کردن روایی و پایایی آن، تعداد 500 نفر از والدین کودکان 12-8 سال به صورت نمونه گیری دو مرحله(خوشه ای-سهمیه ای) انتخاب شده و به سوالات پرسشنامه جواب دادند. از آزمون های آماری ANOVA و
t-test برای آنالیز داده ها استفاده شد.(05/0=α)
یافته ها
میانگین مجموع آگاهی والدین برابر با 01/2±25/5 محاسبه شد. بین آگاهی والدین و سطح تحصیلات آنها ارتباط مستقیم و معنی دار ضعیفی وجود داشت (001/0 P< و 165/0=r) ولی بین آگاهی آنان و سن ، جنس و تعداد فرزندان ارتباطی مشاهده نشد. سطح آگاهی والدین در مورد دندان بیرون افتاده در اثر تروما ناکافی ارزیابی شد. 6/44 درصد از والدین اظهار داشتند که دندان دایمی بیرون افتاده را باید جایگزین کرد. 4/10 درصد نفر از آن ها حداکثر زمان جایگذاری دندان بیرون افتاده را 30-20 دقیقه دانستند و همچنین 2/18 درصد شیر و بزاق را به عنوان بهترین محیط جایگذاری دندان انتخاب کردند. اکثریت والدین تلویزیون را منبع کسب اطلاعات خود دانستند.
نتیجه گیری
والدین شرکت کننده سطح آگاهی پایینی از تروماهای دندانی منجر به بیرون افتادن دندان از ساکت داشتند. پیشنهاد می گردد که برای افزایش سطح آگاهی والدین برنامه های آموزشی در این ارتباط برگزار گردد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
41
لینک کوتاه:
magiran.com/p1666689 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!