تعیین عوامل موثر بر نتایج اعتبار بخشی بیمارستانها (مطالعه موردی بیمارستان های خراسان رضوی)

نویسنده:
چکیده:
زمینه
در سال های اخیر، متولیان نظام سلامت در کشورهای مختلف جهان به منظور افزایش کیفیت و ایمنی خدمات درمانی و مدیریت بهینه آن، استانداردهای اعتباربخشی را به کار گرفته اند، این مدل در ایران نیز در سال 1391 به بیمارستان ها ابلاغ و اجرایی گردید. هدف از این تحقیق، تعیین عوامل موثر بر اعتباربخشی می باشد.
روش کار
داده های پژوهش با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته که روایی آن توسط صاحبنظران و پایایی آن براساس ضریب آلفای کرونباخ 0.93 به دست آمد، جمع آوری گردیده است و تعداد 384 نمونهاز کارکنان کادر درمان بیمارستان ها با استفاده از فرمول حجمنمونه کوکران مورد بررسی قرار گرفته اند. داده های مربوط به نتایج اعتباربخشی بیمارستان ها نیز امتیازی است که بیمارستان ها از ارزشیابی انجام شده توسط معاونت درمان دریافت نموده اند.
یافته ها
در این بررسی جهت تعیین تاثیر عوامل از مدل رگرسیون استفاده شده است که ضرائب استاندارد شده به ترتیب عوامل اجرایی، فرهنگی، انسانی و سازمانی 0.39،0.07، 0.28، 0.14 بدست آمد.
بحث و نتیجه گیری
نتایج تحقیق نشان داد عوامل اجرایی بیشترین تاثیر و عوامل انسانی، سازمانی و فرهنگی به ترتیب کمترین تاتیر را بر نتایج اعتباربخشی دارند.بنابراین پیشنهاد می گردد مسولین اعتبار بخشی و مدیران بیمارستان ها به این عوامل در جهت اجرای موثر استانداردهای اعتبار بخشی توجه نمایند و معاونت درمان به بنچ مارکینگ توجه بیشتری نموده و از این طریق از اتلاف منابع بیمارستانی که می تواند صرف امور سلامت جامعه گردد و در حال حاضر صرف مستند سازی و تلاش جهت کسب عنوان درجه یک ارزشیابی می گردد، جلوگیری نماید.
زبان:
فارسی
در صفحه:
313
لینک کوتاه:
magiran.com/p1667060 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!