مطالعه مقایسه ای سطح آنتی بادی و حضور ژنوم سیتومگالوویروس در بیماران اسکیزوفرنی و اختلال دوقطبی

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
اسکیزوفرنی و اختلال دوقطبی ناخوشی های مزمن و پیش رونده روانی هستند که هنوز عامل سببی آن ها مشخص نشده، ولی عوامل ویروسی مانند سیتومگالوویروس (CMV) به احتمال در پاتوژنز این اختلالات نقش دارند. هدف از مطالعه کنونی بررسی سطح آنتی بادی اختصاصی سیتومگالوویروس انسانی و نیز پی بردن به بودن یا نبود ژنوم این ویروس در سرم و سلول های تک هسته ای خون محیطی بیماران اسکیزوفرنی و اختلال دوقطبی در مقایسه با گروه کنترل می باشد.
روش بررسی
این مطالعه از نوع مورد-شاهدی بوده و از مهر تا اسفند 1392 بر روی نمونه سرم و سلول های تک هسته ای خون محیطی 46 بیمار اسکیزوفرنی و اختلال دوقطبی و 46 نفر به عنوان کنترل سالم، در گروه ویروس شناسی دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران انجام شد. ابتدا با تست الایزا تیتر آنتی بادی اختصاصی سیتومگالوویروس در دو گروه مورد مطالعه، سنجش شد. سپس بر روی نمونه های سرولوژی مثبت و سلول های تک هسته ای خون محیطی تست Real-time PCR جهت بررسی حضور ژنوم CMV انجام پذیرفت.
یافته ها
نتایج نشان داد که تیتر آنتی بادی در گروه بیماران روانی نسبت به گروه کنترل سالم به طور معنادارای بالاتر بود (009/0P=)، در حالی که پس از انجام Real-time PCR، ژنوم سیتومگالوویروس در هیچ کدام از نمونه های بیمار و سالم یافت نشد.
نتیجه گیری
در این مطالعه مشاهده شد که تیتر آنتی بادی اختصاصی سیتومگالوویروس در گروه بیماران مبتلا به اسکیزوفرنی و اختلال دوقطبی به طور معناداری بالاتر از این مقدار در گروه کنترل سالم است. بنابراین احتمال می رود که این ویروس در پاتوژنز این اختلالات روانی نقش ایفا کند.
زبان:
فارسی
صفحات:
778 تا 782
لینک کوتاه:
magiran.com/p1669753 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!