عوامل باکتریال سپتی سمی در نوزادان نارس بستری در بخش مراقبت های ویژه نوزادان

چکیده:
زمینه و هدف
سپتی سمی باکتریایی از علل عمده مرگ و میر نوزادان به ویژه نوزادان نارس است. هدف از این مطالعه جستجوی عوامل باکتریال سپتی سمی در نوزادان نارس بستری در بخش مراقبت های ویژه نوزادان بود.
روش بررسی
یک مطالعه مقطعی-توصیفی طی دو سال به روی 70 نوزاد نارس (کمتر از 37 هفته) مبتلا به سپتی سمی بستری در بخش مراقبت های ویژه نوزادان بیمارستان حضرت علی اصغر (ع) انجام گرفت. نتایج کشت خون استاندارد بر روی محیط آگار گوسفندی و کشت دوباره داده شد (Nima pouyesh، Iran). نوع ارگانیسم باکتریال، زمان بروز سپسیس (زودرس و یا دیررس) و ارتباط با سن پارگی کیسه آب، وزن و سن جنینی محاسبه گردید. 05/0P≤ معنادار در نظر گرفته شد.
یافته ها
از 70 نوزاد سپتی سمی مورد مطالعه 17 نفر کشت خون مثبت داشتند. در کل ارگانیسم های گرم منفی شایع تر از گرم مثبت بود. عوامل سپتی سمی زودرس با کلبسیلا (%40) اشریشیاکلی (%20) و استافیلوکوک اورئوس (%20) در ایجاد سپتی سمی دیررس همگی به طور یکسان (6/%28) نقش داشتند. کلبسیلا به طور واضح در ایجاد سپتی سمی زودرس (05/0P=) و در نوزادان با وزن کمتر از g 1500 (005/0P=) و پارگی زودرس کیسه آب (05/0P=) ارتباط داشت.
نتیجه گیری
کلبسیلا، اشریشیاکلی و استافیلوکوک اورئوس سه ارگانیسم شایع سپسیس در نوزادان نارس بودند. وزن پایین نوزاد، سن کم جنینی و سابقه پارگی زودرس کیسه آب از عوامل خطر قابل پیشگیری در سپتی سمی نوزادان نارس هستند. ما توصیه می کنیم آنتی بیوتیک انتخاب شده در سپتی سمی در نوزادان نارس باید پوشش خوبی برای سه ارگانیسم کلبسیلا و اشریشیاکلی و استافیلوکوک داشته باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
791 تا 797
لینک کوتاه:
magiran.com/p1669757 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!