ارزیابی و اولویت بندی عوامل موثر بر کنترل کیفیت محصولات با فناوری سطح بالا در صنایع توربینی با تکنیک تحلیل شبکه ای (مطالعه موردی شرکت OTEC)

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (ترویجی)
چکیده:

به جهت استفاده حداکثری از مزایای رقابتی و تولید منطبق با استانداردهای تعریف شده در صنایع با فناوری سطح بالا ، می بایست توجه ویژه بر کنترل کیفیت محصولات داشته و عوامل موثر بر فرآیند کنترل کیفیت در این شرکت ها براساس درجه اهمیت آن با تکنیک های مهندسی اولویت بندی گردد. لذا این مقاله به بررسی و اولویت بندی عوامل موثر بر کنترل کیفیت محصولات با فناوری سطح بالای صنایع توربینی در شرکت توربوکمپرسور نفت آسیا پرداخته است. این پژوهش از نظر هدف از نوع تحقیقات کاربردی است و از نظر روش، از نوع توصیفی از شاخه پیمایشی و از نوع مطالعه موردی می باشد. جامعه آماری پژوهش شامل 56 نفر از مدیران ارشد، میانی و کارشناسان فنی و مهندسی، مدیریت کیفیت و تولید شرکت OTEC می باشند. همچنین خبرگان این پژوهش شامل هفت نفر از متخصصین و اساتید صنعت و دانشگاه در زمینه مدیریت فناوری و مدیریت کیفیت می باشند. جهت اولویت بندی عوامل موثر بر کنترل کیفیت محصولات با فناوری سطح بالا در شرکت OTEC از مدل های تصمیم گیری چند معیاره ANP با استفاده از نرم افزار Super Decision استفاده شده و در خصوص شناسایی وضعیت شرکت از روش آمار توصیفی و از نرم افزار Excel استفاده گردید. پایایی پرسشنامه اصلی پژوهش بر اساس ضریب آلفای کرونباخ و نرم افزار SPSS با عدد 0.787 مورد تایید قرار گرفت و برای سنجش روایی پرسشنامه از تحلیل محتوا و نظرات خبرگان مربوطه استفاده گردید. اولویت بندی عوامل با نظر خبرگان و استفاده از تکنیک ANP به ترتیب شامل: عوامل مدیریتی، فناورانه، فنی و مهندسی، سیستمی، استراتژیک، فردی و فرهنگی می باشد و نتایج حاصل از آمار توصیفی و نمودار رادار حاکی از فاصله وضعیت موجود عوامل با وضع مطلوب است.

زبان:
فارسی
در صفحه:
6
لینک کوتاه:
magiran.com/p1670388 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!