تاثیر آلودگی های ناشی از صنایع پتروشیمی کرمانشاه بر برخی صفات رویشی و فیزیولوژیکی کاج الدار (Pinus eldarica Medw.) و سرو ناز (Cupressus sempervirens L.)

چکیده:
جنگل های طبیعی و مصنوعی علاوه بر تولید چوب در جذب آلاینده های هوا و کاهش بار آلودگی نقش مهمی دارند. در این مطالعه نقش جنگل کاری های منطقه پل چهر استان کرمانشاه در کاهش آلودگی های ناشی از صنایع پتروشیمی منطقه بررسی گردید و اثر عناصر روی و کروم بر خصوصیات فیزیولوژیکی و رشدی نهال های کاج الدار و سرو ناز مورد مطالعه قرار گرفت. برای این منظور منطقه جنگل کاری شده در داخل پتروشیمی (منطقه آلوده) و یک منطقه جنگل کاری در اطراف پتروشیمی (منطقه شاهد) انتخاب شدند. نتایج نشان داد غلظت این دو عنصر در اندام های رویشی ریشه و ساقه هر دو گونه بطور معنی داری در منطقه دارای آلودگی بیشتر از منطقه شاهد بود. همچنین در منطقه دارای آلودگی به دو عنصر، دو فاکتور طول ساقه و طول ریشه در نهال های کاج الدار به طور معنی داری نسبت به منطقه فاقد آلودگی کاهش نشان داد و برای گونه سرو ناز تنها طول ریشه در منطقه آلوده اختلاف معنی داری با مناطق شاهد داشت. نتایج برای گونه کاج الدار نشان داد که در منطقه دارای آلودگی، میزان سه فاکتور کلروفیل کل، پرولین و قند های محلول برگ دارای اختلاف معنی داری نسبت به منطقه فاقد آلودگی بود و برای گونه سرو ناز میزان این سه فاکتوراختلاف معنی داری نسبت به منطقه فاقد آلودگی نشان داد. به طور کلی می توان نتیجه گرفت کاهش مقدار آلایندگی عناصر روی و کروم توسط درختان کاج الدار نسبت به سروناز بیشتر بود.
زبان:
فارسی
صفحات:
66 تا 75
لینک کوتاه:
magiran.com/p1670587 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!