تاثیر آموزش حوادث با مصدومین انبوه بر آگاهی، نگرش، عملکرد و رضایتمندی امدادگران جمعیت هلال احمر همدان

پیام:
چکیده:
مقدمه
یکی از مهمترین ماموریتهای پرسنل امداد رسان هلال احمر مدیریت انبوه مصدومین در هنگام بلایا است. هلال احمر یکی از مهم ترین ارگان امدادرسان حین و بعد از وقوع حوادث است. مطالعه حاضر با هدف بررسی تاثیر آموزش حوادث با انبوه مصدومین بر آگاهی، نگرش، عملکرد و رضایتمندی امدادگران جمعیت هلال احمر همدان انجام گرفته است.
روش کار
پژوهش مداخله ای، تک گروهی پیش-آزمون پس آزمون بود. جامعه پژوهش شامل کلیه امدادگران جمعیت هلال احمر همدان و نمونه گیری به روش در دسترس و به تعداد 40 نفر بود. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه (مشتمل بر 4 بخش مشخصات فردی، تعیین آگاهی، نگرش و رضایتمندی) و چک لیست عملکرد میباشد. برای تعیین روایی ابزار از روایی محتوا، جهت تعیین اعتماد علمی از آلفای کرونباخ (92/0) و برای تعیین علمی چک لیست از روش همبستگی بین مشاهده هم زمان دو مشاهده گر استفاده گردید.داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 15 و آزمون آماری تی زوجی و با سطح اطمینان 95 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته ها
کلیه شرکت کنندگان در این مطالعه مذکر، اکثریت آنها (50٪) در گروه سنی23-18 سال، (50٪) دارای مدرک کارشناسی و (75٪) مجرد بودند. میانگین نمره آگاهی قبل امدادگران 4/0 ±4/5 و بعد آن 3/1 ±2/11، میانگین نمره نگرش قبل امدادگران 6/0 ±1/6 و بعد 5/3 ±2/21، میانگین نمره عملکرد قبل 3/0 ±5/2 و بعد 5/0 ±2/7 بود (0.001>P) که افزایش معنی داری داشته است. میانگین رضایتمندی واحدهای پژوهش از برگزاری کارگاه 6/5 ±6/52 بود.
نتیجه گیری
با توجه به افزایش نمره آگاهی، نگرش، عملکرد و رضایتمندی امدادگران پس از آموزش حوادث با انبوه جمعیت پیشنهاد میگردد آموزش در سایر زمینه ها هم بکار برده شود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
44
لینک کوتاه:
magiran.com/p1670841 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!