مقایسه تغییرات بیومتریک اتاقک قدامی چشم به دنبال کارگذاری لنز فیکیک کلامر اتاق خلفی: با و بدون سوراخ مرکزی

چکیده:
هدف
بررسی تغییرات بیومتریک اتاقک قدامی چشم به دنبال کارگذاری لنز فیکیک اتاق خلفی ICL و مقایسه آن در دو نوع لنز دارای سوراخ (Aquaport ®) (V4c) و بدون سوراخ (V4b).
روش پژوهش: اطلاعات پایه بیماران نزدیک بین (شامل سن و جنس، رفرکشن، فشار چشم، کراتومتری) که بین سال های 1390 تا 1394 تحت جراحی کارگذاری لنز داخل چشمی اتاق خلفی ICL قرار گرفته بودند، جمع آوری شد. برای تمام بیماران قبل از جراحی، بیومتری اولتراسونوگرافی UBM انجام گرفت. در پایان دوره پی گیری، کلیه بیماران فراخوانده شده و علاوه بر معاینه کامل، دوباره ارزیابی بیومتریک با اولتراسونوگرافیUBM و کراتومتری و دانسیتومتری عدسی با دوربین شیمفلاگ گالیله صورت گرفت. میزان تغییرات شاخص های مورد ارزیابی قبل و پس از جراحی بین دو گروه بیماران دارای V4b و V4c، مقایسه گردید.
یافته ها
در کل، 28 چشم از 15 بیمار در گروه V4b و 30 چشم از 15 بیمار در گروه V4c وارد مطالعه شدند که از نظر مشخصات جمعیت شناسی و مقادیر رفراکشن قبل از عمل، یکسان بودند. از نظر رفرکشن قبل و ماه های اول و سوم بعد از جراحی، تفاوتی بین دو گروه وجود نداشت. تغییرات فشار داخل چشم در هر دو گروه بعد از جراحی معنادار نبود و تغییرات بین دو گروه V4b و V4c مشابه بود. به دنبال کارگذاری لنز ICL، تغییرات قابل توجه در تمامی شاخص های بیومتریک در هر دو گروه مشاهده شد. در بین متغیرهای بیومتریک، در دو شاخص مربوط به زاویه سمت نازال (TIAوAOD500) بین دو گروه اختلاف معناداری مشاهده شد. میزان تنگ شدن زاویه سمت نازال در گروه V4b پس از جراحی، بیش تر بود. در مقایسه متغیرهای زاویه سمت تمپورال (TIA-T و AOD-T)، میزان کاهش زاویه بعد از کارگذاری لنز در گروه V4b بیش تر بود اما این اختلاف، برخلاف سمت نازال معنادار نبود. تفاوت های ایجاد شده در سایر شاخص های بیومتریک معنادار نبودند.
نتیجه گیری
طراحی و ایجاد سوراخ مرکزی ( Aquaport ®) در اپتیک و هاپتیک های لنزهای V4c -ICL نسبت به انجام ایریدوتومی در لنزهای V4b در حفظ آناتومی اتاقک قدامی و برقراری جریان مایع زلالیه دارای کارایی یکسان و مساوی می باشد. به نظر می رسد وجود این سوراخ ها موجب حرکت و جریان یک نواخت تری از زلالیه در بخش های مختلف زاویه اتاقک قدامی می شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
3 تا 13
لینک کوتاه:
magiran.com/p1676451 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!