برآورد جریان زیست محیطی رودخانه با استفاده از روش های هیدرولوژیکی تنانت، تسمن، انتقال منحنی تداوم جریان و مدل ذخیره رومیزی

چکیده:
رویکردهای متفاوتی برای برآورد جریان زیست‏محیطی رودخانه معرفی ‏شده است که به رویکرد هیدرولوژیکی به دلیل نیاز دسترسی به داده های محدود و زمان نسبتا سریع ارزیابی توجه زیادی شده است. این رویکرد شامل روش‏های متنوعی است، بنابراین مقایسه بین نتایج روش‏های مختلف این رویکرد، ضروری است. هدف از تحقیق حاضر بررسی و مقایسه نتایج روش‏های تنانت، انتقال منحنی های تداوم جریان، روش مدل ذخیره رومیزی و تسمن در برآورد جریان زیست‏محیطی رودخانه زهره در جنوب غربی ایران (ایستگاه آب‏سنجی دهملا) است. بر اساس بررسی داده های بلند مدت جریان متوسط سالانه برابر 18/80 مترمکعب بر ثانیه و دوره زمانی مرداد مهر و بهمن فروردین با جریان متوسط 5/22 و 6/156 مترمکعب بر ثانیه به ترتیب دوره های کم آب‏ و پرآب‏ سال هستند. بررسی نتایج روش‏های مختلف نشان می‏دهد روش انتقال منحنی تداوم جریان به دلایل ارائه مقادیر منطقی جریان زیست محیطی در ماه های مختلف در مقایسه با دبی جریان متوسط ماهانه و سالانه، تطابق مناسب الگوهای تغییرات درون سالی جریان متوسط زیست‏محیطی ماهانه و جریان متوسط ماهانه رودخانه و تخصیص نیافتن همه جریان متوسط ماهانه به جریان مورد نیاز زیست‏محیطی در طول سال قابل ‏پذیرش‏ترین روش برآورد جریان زیست‏محیطی در این مطالعه است. با در نظر گرفتن نتایج روش انتقال منحنی تداوم جریان مقدار جریان زیست‏محیطی ماهانه بین 2/53-8/6 با متوسط 79/27 مترمکعب بر ثانیه در سال برآورد می‏ شود. همچنین مقدار جریان متوسط زیست‏محیطی متوسط در دوره های کم آبی و پرآبی به ترتیب 7/7 و 3/49 مترمکعب بر ثانیه است.
زبان:
فارسی
صفحات:
177 تا 189
لینک کوتاه:
magiran.com/p1676484 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!