شناسایی و اولویت بندی شایستگی های مدیران واحدهای تحقیق و توسعه فناوری

پیام:
چکیده:
امروزه نقش فناوری به عنوان کلیدی ترین عامل در خلق ثروت و ایجاد مزیت رقابتی پایدار در سطوح مختلف به اثبات رسیده است. با توجه به نقش واحدهای تحقیق و توسعه در ارتقای قابلیت های فناورانه بنگاه ها، مدیریت این واحدها به شدت اهمیت پیدا کرده است. بنابراین ارائه الگویی برای انتخاب مدیران جدید یا توسعه قابلیت های مدیران فعلی این واحدها ضروری می نماید. در این پژوهش مفاهیم شایستگی مدیران و برخی چارچوب های پیشین مورد مطالعه قرار گرفته و در ادامه با برگزاری پانلی با حضور 12 نفر از خبرگان دانشگاه و صنعت نسبت به تایید شایستگی های شناسایی شده و دسته بندی آن ها اقدام شد. سپس 32 شایستگی شناسایی شده در سه دسته شایستگی های فردی و شخصیتی، شایستگی های مدیریتی و رهبری و شایستگی های فنی و تخصصی قرار گرفتند. در ادامه با دعوت از 62 نفر از مدیران شاغل در این واحدها و برگزاری جلسه ای به منظور معرفی و تشریح شایستگی های شناسایی شده، پرسشنامه پژوهش به آن ها ارائه شد. سپس از طریق تحلیل پرسشنامه های دریافت شده از طریق آزمون فریدمن نسبت به اولویت بندی هر یک از شایستگی ها و اولویت بندی دسته های شناسایی شده اقدام شد. نتایج پژوهش نشان می دهد
3 شایستگی 1. کار تیمی، برقراری ارتباط و تسهیم دانش؛ 2. سازماندهی و هدایت تیم های تحقیقاتی و 3. ایجاد انگیزش و توانمندسازی متخصصین و کارکنان دانشی از اولویت بالاتری نسبت به سایر شایستگی های شناسایی شده برخوردارند. همچنین در شایستگی های دسته بندی شده نیز شایستگی های فردی و شخصیتی نسبت به سایر دسته ها از اولویت بالاتری برخوردار است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
54
لینک کوتاه:
magiran.com/p1678818 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!