عرصه های حضور نظامی زنان در حکومت علوی

چکیده:
زمینه و هدف
زنان در حکومت حضرت علی علیه السلام حسب توانمندی و استعداد، در عرصه های مختلف نظامی، آموزش مکفی دیده و در زمینه های مختلف نظامی حتی به صورت یگان های ویژه در شرایط خاص، به نقش آفرینی موثر می پرداختند که مصادیق این فعالیت ها در تاریخ ثبت شده است. این مقاله با هدف شناسایی و تحلیل کیفیت فعالیت های نظامی بانوان در عصر حکومت علوی با رویکرد استخراج سازوکارهای یگان ویژه بانوان انجام شد.
روش
برای دستیابی به هدف، از روش تحلیل متن استقرایی- قیاسی استفاده شد. بدین منظور، مستندات مکتوب تاریخی اعم از شیعه و سنی و همچنین، کتب اعلام مرتبط با موضوع پژوهش، در سه مرحله توصیف، تحلیل و مقوله بندی (از طریق کدگذاری باز)، عمدتا به صورت استقرایی تحلیل محتوا شده و مولفه های کلی حضور نظامی زنان در حکومت علوی استخراج شد. جامعه آماری پژوهش عبارت بودند از منابع تاریخی و روایی مکتوب و همچنین، کتب تراجم و اعلام با محوریت زنان و برای نمونه پژوهش به روش هدفمند، مصادیقی از مجاهدت های زنان فعال در عرصه های مختلف نظامی انتخاب شد.
یافته ها
بررسی ها نشان داد که روح حقیقی تعالیم اسلامی که به واسطه فضای باز تربیتی حکومت علوی، در وجود زنان رسوخ کرده بود، باعث می شد تا ایشان با اعتقادی راسخ و شجاعتی مثال زدنی تحت اشراف معصوم، در میادین نظامی حضور یافته و از حریم اسلام و تشیع به طرق مختلف اطلاعاتی، تبلیغاتی و فیزیکی دفاع کنند.
نتیجه گیری
نظام حکومتی علوی فارغ از جنسیت، مبتنی بر رشد و شکوفایی استعدادهای انسانی بوده و مکتبی مجاهدپرور در تمامی زمینه هاست. در عرصه نظامی، زنان ولایت مدار با تمامی قوا، در دو زمینه فعالیت های اطلاعاتی و عرصه تبلیغاتی فرهنگی؛ آن چنان موثر عمل کردند که حتی جبهه دشمن نیز به شدت تحت تاثیر مجاهدت های ایشان واقع شد. در خصوص یگان ویژه بانوان، تنها یک گزارش تاریخی وجود داشت که در شرایط بسیار خاص و با سازوکارهای ویژه واقع شده بود.
زبان:
فارسی
صفحات:
56 تا 77
لینک کوتاه:
magiran.com/p1678859 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!