ملاحظات به کارگیری زنان پلیس در یگان ویژه پاسداران ناجا؛ باید ها و نباید ها

چکیده:
زمینه و هدف
یگان ویژه ناجا مسئولیت مقابله با ناآرامی های خاص اجتماعی را بر عهده دارد؛ در مواردی که گروه های اغتشاش کننده زنان هستند، موضوعات فرهنگی و دینی جامعه ایران، حضور مردان را برای مقابله چندان نمی پذیرد. این مقاله موانع و الزامات تشکیل پلیس زن در یگان ویژه را بررسی می کند.
روش
پژوهش حاضر یک پژوهش کیفی است و جنبه اکتشافی دارد. برای جمع آوری داده ها از روش «گروه متمرکز» استفاده شده و جامعه مورد مطالعه خبرگان آگاه در دو حوزه پلیس زن و یگان ویژه هستند که حداقل 10 سال سابقه فعالیت داشته اند. نمونه آماری به روش گلوله برفی تا اشباع نظری با 20 نفر از خبرگان کامل شد. روایی پژوهش با معیارهای «باورپذیری»، «قابل دفاع» و «امانت دار بودن» و پایایی آن با بهره مندی از نظر خبرگان متعدد تایید شد.
یافته ها و
نتایج
پژوهش نشان داد که تشکیل پلیس زن یگان ویژه، موافقان و مخالفانی دارد. هر دو گروه استدلال هایی حول محور مسائل فرهنگی، تاریخی و دینی عنوان کردند. مهم ترین دلیل خبرگان موافق تشکیل پلیس زن یگان ویژه، ضرورت های جامعه کنونی به علت حضور بیشتر زنان جامعه در عرصه های اجتماعی نسبت به گذشته و امکان بروز اغتشاشات و اجتماعات از سوی این قشر و جایز بودن دفاع از اسلام در مبانی فقهی و تاریخی مطرح شد. مهم ترین دلایل مخالفان نیز، عدم تناسب ماموریت های یگان ویژه و آموزش های آن با موازین دینی، شرعی، طبیعت و فطرت، شرایط جسمی و روحی زنان است.
زبان:
فارسی
صفحات:
33 تا 45
لینک کوتاه:
magiran.com/p1678863 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!