برسی آنتوسیانین، فلاونوئید، فتولیک، غلظت اسید آسکوربیک، فعالیت آنتی اکسیدانی کل و فعالیت ضد تکثیری سلول های سراطانی کبد انسان، در گیاه Fragaria x ananassa تحت تاثیر عوامل پس از برداشت

پیام:
چکیده:
هدف این تحقیق مطالعه و بررسی کیفیت فیزیکی، فعالیت و میزان آنتی اکسیدان و همچنین فعالیت ضد تکثیری میوه توت فرنگی است که در مراحل بلوغ سرسفید و قرمز رسیده برداشت شده و در رطوبت نسبی 95 یا 65 درصد به مدت 12 روز در دمای 3 و 10 درجه ی سانتیگراد ذخیره شده است. کیفیت کلی و سفتی میوه های برداشت شده در مرحله قرمز رسیده سریعتر از مرحله سرسفید دچار کاهش شد و همچنین این حالتها در میوه های مربوط به هر دو مرحله در 10 درجه سانتی گراد بیشتر از 3 درجه سانتیگراد کاهش یافت. در هر دو تیمار، رطوبت نسبی روی کیفیت میوه تاثیری نداشت. در میوه های سرسفید، کاهش شفافیت (L) و زاویه ی فام یا ته رنگ و همچنین افزایش غلظت آنتوسیانین در 10 درجه ی سانتیگراد سریعتر از 3 درجهی سانتیگراد به وقوع پیوست. شفافیت میوه ی رسیده ی قرمز در روز سوم کاهش یافت و در طی دوره های بعدی ذخیره سازی نیز به همان منوال باقی ماند. غلظت اولیه ی آنتوسیانین میوه قرمز رسیده حدود پنج بار بیشتر از میوه سرسفید بود و این مقدار در طول دوره ی ذخیره سازی کاهش یافت. غلظت کلی فلاونوئید و فنولیک و فعالیت کلی آنتی اکسیدان میوه هایی که در مرحله سرسفید برداشت شده بودند بیشتر از میوه هایی بود که در مرحله ی رسیده ی قرمز برداشت شده بودند. این تفاوتها در طی دوره ی ذخیره سازی میوه ها نیز حفظ شدند، اما برای میوه های قرمز رسیده وضع به همین منوال نبود، غلظت و فعالیت در این میوه ها که در 10 درجهی سانتیگراد و به ویژه رطوبت نسبی 10 درصد ذخیره شده بودند به سرعت کاهش یافت. غلظت کلی اسید آسکوربیک میوه ی سرسفید در مرحله برداشت کمتر از میوه های نوع قرمز رسیده بود، اما با گذشت زمان به طور جزیی افزایش یافت، در حالی که این غلظت در میوه های قرمز رسیده نسبتا ثابت بود تا اینکه در 10 درجه سانتی گراد در روز دوازدهم کاهش یافت. تغییرات کلی فعالیت آنتیاکسیدان مشابه تغییرات غلظت فلاونوئید و فنولیک بودند ولی شباهتی به تغییرات غلظت اسید اسکوربیک یا آنتوسیاتین نداشتند. یک نوع همبستگی یا ارتباط بین کیفیت میوه با سفتی و ویژگی های مربوط به رنگ و همچنین بین کیفیت میوه و غلظت کلی فنولیک و فلاونوئید و یا فعالیت آنتی اکسیدان وجود داشت. 50 گرم در لیتر عصاره توت فرنگی باعث بازداری ازHepG2 (تکثیر سلولی در سرطان کبد انسانی) تا حدود 80 درصد میشود. 50 ECفعالیت ضد تکثیری توت فرنگی با مرحله بلوغ در زمان برداشت یا دمای ذخیره سازی تحت تاثیر قرار نگرفت.
زبان:
فارسی
در صفحه:
1
لینک کوتاه:
magiran.com/p1683887 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!