بررسی میزان آگاهی دندانپزشکان عمومی شهر گرگان از کنترل و درمان دندان های صدمه دیده در سال 1394

چکیده:
زمینه و هدف
صدمات دندانی یکی از شایع ترین مشکلات دندانی در بین کودکان و نوجوانان است که معمولا در بخش های قدا می دهان روی داده و تاثیر زیادی بر سلامت فیزیکی و روانی بیمار دارند. اقدام فوری در درمان دندان های صدمه دیده سبب بالا رفتن ظرفیت بازسازی این دندان ها می شود، به همین دلیل دانش دندانپزشکان و اقدامات موثر آن ها در زمینه درمان صدمات دندانی از مهم ترین عوامل موثر در ارتقای پروگنوز این دندان ها به شمار می رود. هدف از انجام این مطالعه ارزیابی دانش دندانپزشکان عمومی در زمینه تشخیص و درمان صدمات دندانی بود.
روش بررسی
در این مطالعه مقطعی، پرسشنامه تنظیم شده شامل اطلاعات شخصی و سوالاتی در رابطه با آگاهی دندانپزشکان عمومی شهر گرگان در مورد نحوه مواجهه با صدمات مختلف دندانی به روش سرشماری، در اختیار 131 دندانپزشک عمومی قرار گرفت. پس از تکمیل پرسشنامه، اطلاعات گردآوری شده مورد تحلیل و بررسی آماری قرار گرفت. برای بررسی ارتباط میزان آگاهی با جنسیت از T-test، ارتباط میزان آگاهی با محل کار از آزمون ANOVA، ارتباط میزان آگاهی با سن و سابقه کار از ضریب همبستگی پیرسون و برای بررسی ارتباط میزان آگاهی و میزان مواجهه با بیماران صدمه دیده از تست اسپیرمن استفاده شد.
یافته ها
میانگین نمره آگاهی دندانپزشکان 5/1±5/8 از 10 نمره و در هر دو جنس فاقد تفاوت معنی داری بود (083/0=P). محل کار در میزان آگاهی دندانپزشکان تاثیری نداشت (133/0=P). بین سن و سابقه کار و میزان آگاهی رابطه آماری معنی داری به دست نیامد (805/0=P). در این مطالعه میزان مواجهه با بیماران صدمه خورده نیز در میزان آگاهی دندانپزشکان تاثیر گذار نبود (507/0=P).
نتیجه گیری
با توجه به نتایج سطح آگاهی دندانپزشکان عمومی در حد نسبتا خوبی قرار دارد و این می تواند چشم انداز مناسبی در جهت درمان صدمات دندانی توسط دندانپزشکان در نظر گرفته شود. از آن جا که مسئله صدمات دندانی حائز اهمیت بوده و دانش مربوط به آن در حال افزایش و تغییر می باشد، لازم است تا برای به روز رسانی سطح آگاهی دندانپزشکان عمومی در زمینه مدیریت و درمان صدمات دندانی، برنامه ریزی های مناسبی انجام شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
271 تا 276
لینک کوتاه:
magiran.com/p1684846 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!