آگاهی دانشجویان دندانپزشکی درباره پیشگیری، کشف زود هنگام و ارجاع بیماران مبتلا به سرطان دهان

چکیده:
زمینه و هدف
سرطان دهان در حال حاضر یکی از بیماری های بسیار مهم مرتبط باسلامت دهان تلقی می شود. هدف از این مطالعه تعیین آگاهی دانشجویان دندانپزشکی دانشگاه های آزاد و دولتی اصفهان از سرطان دهان و مقایسه میزان آگاهی دانشجویان در سال های مختلف تحصیل بود.
روش بررسی
این پژوهش یک مطالعه مقطعی- تحلیلی است که در سال 1392 انجام شد. جامعه پژوهش شامل دانشجویان دندانپزشکی دانشگاه آزاد و دولتی اصفهان بود که به صورت تصادفی 255 نفر انتخاب شدند. اطلاعات با استفاده از پرسشنامه استاندارد جمع آوری شد. داده ها پس از جمع آوری به کمک نرم افزار SPSS و با استفاده از روش های توصیفی و توسط آزمون های کروسکال والیس و من ویتنی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
یافته ها
از دانشگاه آزاد و دانشگاه سراسری شهر اصفهان به ترتیب 56% و 44% از دانشجویان مشارکت داشتند. در رابطه با انجام روتین معاینات کلینیکی مخاط دهان، 81% پاسخ مثبت دادند که اختلاف معنی داری بین سال های تحصیلی شرکت کنندگان وجود نداشت (116/0P=). در رابطه با معاینه بیماران با ضایعات دهانی، %46 از آن ها پاسخ مثبت دادندکه اختلاف بین سال های تحصیلی به شدت معنی دار بود (001/0P≤).
نتیجه گیری
یافته های این مطالعه نشان داد سطح آگاهی دانشجویان دندانپزشکی شهر اصفهان در ارتباط با تشخیص ضایعات سرطان دهان در حد کافی نبود و دانشجویان اگرچه معاینات معمول برای کشف سرطان دهان را انجام می دادند اما از برخی عوامل خطر و ضایعات دهانی مرتبط با سرطان آگاهی کافی نداشتند پس لازم است در طی دوران تحصیل برنامه های آموزشی جامع تدوین شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
262 تا 270
لینک کوتاه:
magiran.com/p1684847 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!