بررسی تطبیقی- زبانشناختی برجسته سازی در شعر فارسی و فرانسه

چکیده:
اثر ادبی نوشته ای است که در آن زبان متداول با روش ها و تمهیدات شاعر به هم می ریزد تا زبانی ناآشنا و برخوردار از نظامی تازه به وجود آید و این همان چیزی است که از آن به برجسته سازی تعبیر می شود. این نوع کاربرد، زبان را از حالت عادی بیرون آورده و باعث برجسته شدن ویژگی های آن می شود. از نظر ساختارگرایان، هنجارگریزی یکی از موثرترین روش های برجستگی زبان در شعر است که بسیاری از شاعران از آن بهره برده اند. در آثار شعرای شعر نو فارسی این جنبه ادبی کاملا مشهود است، هرچند که در اشعار کلاسیک نیز می توان اشکال مختلف هنجارگریزی را مشاهده نمود. از سوی دیگر، در ادبیات معاصر فرانسه نیز پس از مکتب رمانتیسم و در ادامه سمبولیسم و مانند آن و نیز به دنبال شرایط حاکم بر جامعه، شاعران بسیاری با گرایش به این شیوه، به زبان شعری متفاوتی دست یافتند. با مقایسه این گونه از اشعار فارسی و فرانسوی، می توان شباهت های هنجارگریزانه ای را میانشان از منظر نوشتاری، معنایی، سبکی و سایر جنبه ها برشمرد. مقاله حاضر می کوشد با تمرکز بر همین هنجارگریزی ها، مقایسه ای را میان اشعار فارسی و فرانسه صورت دهد.
زبان:
فارسی
صفحات:
71 تا 94
لینک کوتاه:
magiran.com/p1687045 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!