پاسخ های فیزیولوژیک نهال های یک ساله سرو نقره ای (Cupressus arizonica) و خمره ای (Platycladus orientalis) به خاک های آلوده به سرب

چکیده:
استفاده از گونه های درختی در گیاه پالایی بسیار ارزشمند است، ولی لازمه آن کسب اطلاع از سازوکار فیزیولوژیک و پتانسیل گونه های مختلف است. بنابراین در این تحقیق توانایی گیاه پالایی دو گونه سوزنی برگ سرو نقره ای و خمره ای در مرحله نهال مورد ارزیابی قرار گرفت. در همین راستا نهال های یک ساله دو گونه مذکور در طول یک فصل رویش در خاک های آلوده به سرب با غلظت های 0، 100، 200، 300، 400 و 500 میلی گرم در کیلوگرم خاک قرار گرفت و شاخص های مختلفی از قبیل تبادلات گازی، پارامترهای فیزیولوژیک و رشد و تولید در دو گونه مورد بررسی قرار گرفت. تجزیه وتحلیل های آماری نشان داد که نرخ فتوسنتز و پارامترهای فیزیولوژیک دو گونه متاثر از اثرات منفی آلودگی سرب قرار گرفت، ولی این ضعف در متابولیسم گیاه سبب مرگ ومیر نهال های هیچ کدام از دو گونه نشد. میزان رشد و تولید زی توده در گونه سرو نقره ای کمتر دستخوش اثرات منفی قرار گرفت که نشان از مقاومت بیشتر این گونه دارد. درنهایت می توان اذعان داشت که دو گونه سرو نقره ای و خمره ای سازوکار متفاوتی نسبت به آلودگی سرب دارند، ولی توانایی و مقاومت گونه سرو نقره ای بیشتر است که بی-شک مطالعات جامع تر بویژه در غلظت های شدیدتر و دوره های طولانی تر برای تایید نهایی این یافته لازم است.
زبان:
فارسی
صفحات:
127 تا 136
لینک کوتاه:
magiran.com/p1690359 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!