جداسازی و بهینه سازی آال-آراژز فاقد فعالیت گلوتامینازی سراشیا مارسسنس ازی هاز نمونه طبیعی

چکیده:
سابقه و هدف
آنزیم ال-آسپاراژیناز بهعنوان یکی از بهترین داروهای ضد سرطان خون شناخته شده است. با توجه به این که آسپاراژینازهای داروئی موجود، از منابع باکتریایی میباشند، هدف از این تحقیق یافتن باکتری های تولید کننده این آنزیم از نمونه های طبیعی می باشد.
مواد و روش ها
سویه های باکتریایی مولد ال-آسپاراژیناز از انواع مختلفی از نمونه های طبیعی جداسازی شدند. جداسازی اولیه با استفاده از محیط نوترینت آگار و سپس محیط آسپارژین دکستروز سالت آگار حاوی فنل رد انجام شد. کلنی های دارای هاله صورتی و مولد ال-آسپاراژیناز برای مطالعه فعالیت آنزیمی و نیز شناسایی با روش های بیوشیمیایی و مولکولی انتخاب گردیدند. فعالیت آنزیمی توسط روش نسلر اندازه گیری شد. به منظور بهینه سازی تولید آنزیم برخی از فاکتورها مانند منبع کربن، نیتروژن و pH مورد بررسی قرار گرفتند.
یافته ها
از میان 133 جدایه، سویه 100 جدا شده از چربی مرغ دارای فعالیت ال-آسپاراژینازی بالا (8.92 واحد بر میلی گرم) و فاقد فعالیت گلوتامینازی بود. جدایه انتخاب شده به عنوان سراشیا مارسسنس سویه 100 معرفی و باشماره دسترسی KX821734 در بانک ژنی NCBI ثبت گردید. شرایط بهینه محیط کشت جهت تولید این آنزیم شامل مالتوز 1.5 درصد به عنوان منبع کربن، آمونیوم سولفات یک درصد به عنوان منبع نیتروژن و pH برابر 6.8 بود.
نتیجه گیری
با توجه به کاربرد آنزیم ال-آسپاراژیناز در زمینه های مختلف دارویی، پس از انجام مطالعات بیش تر بالینی بر روی این آنزیم، جدایه حاصل می تواند یک گزینه مناسب صنعتی برای تولید آنزیم ال-آسپاراژیناز باشد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
49
لینک کوتاه:
magiran.com/p1694237 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!