بررسی دیه شکستگی استخوان از منظر قانون و رویه سازمان پزشکی قانونی به همراه حل برخی مشکلات اجرایی

پیام:
چکیده:

نظریه دیه شکستگی استخوان مورد پذیرش اکثر فقها قرار گرفته است. این نظریه بیان می دارد: دیه شکستگی استخوان در صورت عدم بهبودی در اعضای دارای دیه مقدر یک پنجم دیه قطع عضو و در صورت بهبودی کامل چهار پنجم از یک پنجم دیه قطع عضو می باشد. قانون مجازات به تبع مشهور فقها این نظریه را پذیرفته و در بند الف ماده 569 مقرر داشته: «دیه شکستن استخوان هر عضو یک پنجم دیه آن عضو و اگر بدون عیب درمان شود چهار پنجم دیه شکستن آن است».
صدور حکم به دیه مطابق ماده فوق، منوط به تایید شکستگی استخوان مطابق یکی از حالات بهبودی یا عدم بهبودی می باشد. با توجه به عدم تخصص اکثر قریب به اتفاق قضات در تشخیص صدمات وارد بر استخوان، مطابق ماده 136 قانون آیین دادرسی کیفری:«بازپرس برای معاینه جراحات، آثار و علائم ضرب، صدمات جسمی، آسیب های روانی و سایر معاینات و آزمایش های پزشکی، نظر پزشک قانونی را اخذ یا حسب مورد، از وی دعوت می کند. اگر پزشک قانونی نتواند حضور یابد و یا در جایی پزشک قانونی نباشد، پزشک متخصص معتمد دعوت می شود.» متخصصین سازمان پزشکی قانونی بر اساس این ماده اقدام به معاینه و صدور گواهی می کنند. هرچند ماده 569 حکم دیه شکستگی استخوان را بیان داشته است اما در مرحله تطبیق، این ماده مشکلات اجرایی را در پی داشته که بیان راه حل برای آن در مقام صدور احکام توسط پزشکان متخصص قانونی و نیز قضات در محاکم راه گشا خواهد بود.
در این مقاله به بررسی اجمالی فقهی دیه شکستگی استخوان و چگونگی بازتاب آن در قانون به همراه مشکلات اجرایی آن پرداخته و رویه سازمان پزشکی قانونی را از نظر دور نخواهیم داشت و در پایان پیشنهادات خود را ارائه می دهیم.

زبان:
فارسی
صفحات:
325 تا 331
لینک کوتاه:
magiran.com/p1695267 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!