تاثیرآموزش بالینی با استفاده از موبایل بر رفتارهای خطای دارویی کارورزان پرستاری

پیام:
چکیده:
مقدمه
توجهات دارویی از ارکان مهم مراقبتی است. پیشگیری از مخاطرات ناشی از انتخاب ،آماده سازی ، کاربرد و اجرای ناصحیح برنامه دارویی خصوصا در کارورزان و دانشجویان ضمن آموزش بالینی از ضرورتهای اخلاقی و آموزشی در ارائه خدمات سلامت طی بستری شدن بیماران است. از شاخص ترین دستاوردهای فن آوری اطلاعات از جمله موبایل ، سهولت دسترسی سریع و به موقع به میزان بالایی از اطلاعات است، با توجه به اهمیت رفع مشکلات وکاهش خطاهای دارویی و لزوم دستیابی سریع دانشجویان به اطلاعات دارویی جدید. این مطالعه با هدف تعیین اثر بخشی استفاده از آموزش بالینی تلفیقی با استفاده از موبایل بر رفتارهای خطای دارویی درکارورزان پرستاری دانشگاه آزاد اسلامی شهر کرمان انجام شده است.
روش کار
این مطالعه یک پژوهش نیمه تجربی است. جامعه پژوهش دانشجویان کارورز مقطع کارشناسی پرستاری دانشگاه آزاد اسلامی شهر کرمان درسال 93-1392بود. نمونه گیری در مرحله اول مبتنی بر هدف و به روش سرشماری انجام شد . نمونه پژوهش شامل 60 نفر که به صورت دو گروهه با تخصیص تصادفی (گروه مداخله و شاهد ) قبل و بعد از مداخله( استفاده از موبایل و نرم افزار دارویی در مواجهه و کاربرد دارو های شایع قلبی و کسب اطلاعات و مراقبتهای مربوطه )مورد مطالعه قرار گرفتند . کارورزی های هر دو گروه دربخش سی سی یو انجام شد. داده ها از طریق پرسشنامه پژوهشگر ساخته ، شامل 12سوال در ابعاد توانایی شناختی و 32 سوال در بخش رفتارهای خطای دارویی که پس از کسب روایی و پایایی مطلوب مورد استفاده قرار گرفت جمع آوری شد و با استفاده از نرم افزارSPSS نسخه 20 و آزمونهای پارامتریک تی مستقل و تی زوج متناسب با اهداف آنالیز داده ها انجام شد.
یافته ها
نتایج بعد از آموزش و مداخله پژوهش گر نشان داد که میانگین نمره مربوط به رفتارهای بدون خطای دارویی (عملکرد دارویی) (001/0 p < ) به طور معناداری نسبت به گروه شاهد افزایش یافته است.
نتیجه گیری
نتایج بیانگر نیازهای عمیق آموزشی کارورزان در زمینه شناخت و استفاده از دارو ها در بالین بودند. کاربردنرم افزار دارویی از طریق موبایل به صورت تلفیقی با آموزش معمول در بالین ،بر ابعاد شناختی و رفتارهای خطای دارویی دانشجویان پرستاری موثر بود. نتایج این تحقیق در راستای پژوهش های مشابه موید آن است که استفاده از تکنولوژی روز برای ارتقای کیفیت آموزش بالینی ومراقبت های پرستاری ، به عنوان یک فرصت و ابزار کمک آموزشی مطرح می باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
8 تا 13
لینک کوتاه:
magiran.com/p1696754 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!