برآورد نیروی انسانی مورد نیاز پاتولوژی دانشگاه علوم پزشکی سمنان

پیام:
چکیده:
مقدمه
داشتن نیروی انسانی کافی و متخصص در حوزه سلامت، یکی از عوامل مهم و کلیدی در بهبود کیفیت ارائه خدمات به شهروندان محسوب می شود و همچنین کمبود نیروی انسانی در این حوزه، ممکن است هزینه هایی را بر نظام سلامت و جامعه تحمیل نماید. هدف این پژوهش برآورد نیروی انسانی مورد نیاز در پاتولوژی دانشگاه علوم پزشکی سمنان با استفاده از روشWISN می باشد.
روش پژوهش: پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی و نوع روش توصیفی- پیمایشی می باشد. جامعه آماری کلیه فرآیندهای آزمایشگاهی است که در پاتولوژی علوم پزشکی سمنان صورت می پذیرد که از 72 فرایند 72 تا بعنوان نمونه انتخاب شده است. سپس وضعیت به دست آمده با وضعیت واقعی در مرکز مذکور مقایسه و اختلاف آن محاسبه و گزارش می شود. داده های مورد نیاز برای بررسی موضوع پژوهش، از طریق برگه های طراحی شده، مشاهده مستقیم فعالیت های بخش پاتولوژی دانشگاه علوم پزشکی سمنان گردآوری می شود.
یافته ها
بر اساس نتایج این پژوهش در حال حاضر در پاتولوژی دانشگاه علوم پزشکی سمنان 14 نفر کارشناس و یک نفر منشی مشغول انجام وظیفه هستند و در مقایسه نیروی موجود (واقعی) با نیروی انسانی محاسبه شده آزمایشگاه میانگین نیروی انسانی کارشناس آزمایشگاه 18.89نفر می باشد.
نتیجه گیری
کارکنان پاتولوژی دانشگاه علوم پزشکی سمنان جهت انجام حجم کارهای موجود به دلیل کمبود نیروی انسانی تحت فشار هستند. مدیریت و برنامه ریزی صحیح منابع انسانی می تواند با تضمین بهینه بودن حجم کار، به بهبود کارآیی کارها کمک نماید.
زبان:
فارسی
صفحات:
21 تا 28
لینک کوتاه:
magiran.com/p1701942 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!