بررسی شیوع اعتیاد به اینترنت در دانشجویان و دانش آموختگان گروه های اپیدمیولوژی، علوم بالینی و علوم پایه در ایران: مطالعه مقطعی

پیام:
چکیده:
مقدمه و اهداف
اعتیاد به اینترنت نوعی اختلال روان شناختی اجتماعی است، که با علایمی هم چون اختلال های عاطفی، کناره گیری و از هم گسیختگی رابطه های اجتماعی همراه است. علاوه بر این، این اختلال پیامدهای مهمی را برای افراد در محل کار به وجود می آورد و بر کارایی افراد هم اثر منفی می گذارد. هدف این مطالعه، بررسی وضعیت اعتیاد به اینترنت در گروه های دانشگاهی علوم پزشکی بود.
روش کار
این مطالعه یک مطالعه مقطعی بود که در فاصله زمانی اردیبهشت ماه تا مهرماه 1392 در حاشیه کنگره های اپیدمیولوژی، و همایش های میکروب شناسی و بیماری های کودکان انجام شد. نمونه های مورد بررسی شامل دانشجویان و دانش آموختگان رشته های اپیدمیولوژی، علوم بالینی و علوم پایه از دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور بودند. پرسشنامه اعتیاد به اینترنت Young برای بررسی وضعیت اعتیاد به اینترنت استفاده شد.
یافته ها
در این مطالعه 131 نفر از گروه های تخصصی اپیدمیولوژی، علوم بالینی و علوم پایه شرکت کردند. میانگین سنی (انحراف معیار) شرکت کنندگان 1/36 (4/8) سال بود. نسبت اعتیاد به اینترنت خفیف و متوسط به ترتیب 83/61 درصد (فاصله اطمینان 95 درصد: 26/70-53/40) و 95/26 درصد (فاصله اطمینان95 درصد: 56/33-35/18) بود. هیچ کدام از شرکت کنندگان از اعتیاد شدید به اینترنت رنج نمی برند.
نتیجه ‏گیری: در این مطالعه اعتیاد شدید به اینترنت مشاهده نشد، اما نسبت بالایی از افراد مورد مطالعه به اعتیاد خفیف و متوسط مبتلا بودند. با این وجود، سهم بالایی از افراد در معرض خطر ابتلا به فرم شدید اعتیاد به اینترنت قرار دارند. بنابراین برنامه ریزی برای اقدامات پیشگیرانه از اعتیاد به اینترنت در گروه های دانشگاهی ضروری به نظر می رسد.
زبان:
فارسی
صفحات:
14 تا 21
لینک کوتاه:
magiran.com/p1702928 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!