شناسایی مخاطرات پروژه های نفتی بر اساس استاندارد PMBOK و رتبه بندی آن ها با رویکرد AHP و TOPSIS در محیط فازی (مطالعه موردی: شرکت فنی و مهندسی تهران جنوب، پالایشگاه میعانات گازی بندرعباس شرکت نفت ستاره خلیج فارس)

پیام:
چکیده:
با توجه به این که وجود ریسک در پروژه ها می تواند اثر معنی داری بر عملکرد کوتاه مدت و نیز اثر منفی بلند مدت بر عملکرد مالی سازمان داشته باشد، بنابراین مدیریت ریسک برای کاهش شکست های ناشی از ریسک های مختلفی نظیر چرخه های نامطمئن اقتصادی، تقاضای نامطمئن مشتری و حوادث طبیعی و انسانی غیرقابل پیش بینی و... ضروری است. مطالعات پیشین نشان می دهد که داشتن یک لیست جامع از ریسک های مهم در زمینه پروژه های نفتی و گازی و هم چنین اولویت بندی و تعیین اهمیت آنها حائز اهمیت است. شناسایی و اولویت بندی ریسک های پروژه ها بر اساس استانداردPMBOK در شرکت فنی و مهندسی تهران جنوب برای اولین بار توسط محقق صورت می گیرد. به منظور شناسایی ریسک های شرکت فنی مهندسی تهران جنوب با استفاده از روش های شناسایی و گروه بندی ریسک براساس استاندارد PMBOK از یک گروه خبرگان استفاده شد که ریسک ها در چهار گروه دسته بندی گردیدند. بعد از شناسایی ریسک ها، گروه خبرگان وزن معیارهای زمان، هزینه، محدوده و کیفیت را براساس فرآیند تحلیل سلسله مراتبی فازی و براساس مقایسات زوجی مشخص نمودند. سپس جهت برآورد میزان اهمیت تاثیرگذاری هر کدام از ریسک ها بر روی معیارهای چهارگانه اصلی شناسایی شده پرسش نامه ای در نظر گرفته شد. هم چنین پرسش نامه دیگری برای تعیین میزان احتمال هر مولفه ریسک، طراحی شده که به صاحب نظران مربوطه ارائه گردید. سپس با استفاده از ضرب نتایج حاصل از این دو پرسشنامه ماتریس تصمیم نهایی بدست آمد. بعد با اعمال وزن های به دست آمده از معیارهای چهارگانه که از روش AHP فازی به دست آمد در ماتریس تصمیم و با استفاده از تکنیک TOPSIS فازی به اولویت بندی رسیک ها در معیارهای چهارگانه پرداخته شد که نهایتا رتبه بندی ریسک ها نسبت به یکدیگر و در گروه های چهارگانه براساس نزدیکی به جواب ایده آل و دورترین فاصله از جواب ضدایده آل محاسبه گردید.
زبان:
فارسی
در صفحه:
41
لینک کوتاه:
magiran.com/p1703842 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!