اثر حفاظتی عصاره اتانولی زنجبیل (Zingiber officinale) در سمیت اسپرماتوژنز ناشی از داروی دوکسوروبیسین

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
DOX یکی از رایج ترین داروهایی است که برای درمان انواع مختلف سرطان از جمله سرطان بیضه کاربرد دارد. هدف از مطالعه حاضر، بررسی اثر عصاره اتانولی زنجبیل بر اسپرماتوژنز درموش صحرایی به دنبال دریافت داروی دوکسوروبیسین بود.
روش بررسی
در مطالعه تجربی حاضر، 56 سر موش صحرایی نر بالغ نژاد ویستار را به طور تصادفی به 6 گروه 8 تایی گروه های کنترل، شاهد، گروه های تجربی 1دریافت کننده دوکسوروبیسین (mg/kg.bw3)، تجربی2 و 3 دریافت کننده عصاره زنجبیل (500 و 1000 میلی گرم برکیلوگرم) و تجربی4 و 5 دریافت کننده عصاره زنجبیل (500 و 1000 میلی گرم برکیلوگرم)+ دوکسوروبیسین تقسیم شدند. عصاره به صورت خوراکی از روز اول یک ساعت پس از تزریق دوکسوروبیسین به مدت چهار هفته به رت ها خورانده شد و داروی DOX (bw.kg/gm3) یک بار در هفته به صورت داخل صفاقی تجویز شد. در پایان آزمایش برخی از پارامترهای اسپرم از قبیل تعداد، قابلیت حیات و قایلیت تحرک و مورفولوژی اسپرم به وسیله رنگ آمیزی ائوزین - نگروزین بررسی شد.
یافته ها
کاهش معنی داری در وزن بدن، تعداد اسپرم، قابلیت حیات و قابلیت تحرک اسپرم ها در رت های تیمار شده با داروی DOX در مقایسه با گروه های کنترل و شاهد مشاهده شد. این کاهش در گروه تیمار شده با DOX همراه با زنجبیل 500 و 1000 میلی گرم برکیلوگرم در مقایسه با گروه DOX به طور معنی داری جبران شد.
نتیجه گیری
زنجبیل قادر است اثر حفاظتی بر روی برخی از پارامترهای اسپرم به دنبال دریافت داروی دوکسوروبیسین در موش صحرایی نر بالغ اعمال نماید.
زبان:
فارسی
صفحات:
88 تا 96
لینک کوتاه:
magiran.com/p1704273 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!