مدلسازی تغییرات ضخامت لایه مرده در شبیه سازی M CNP آشکارساز HPGe جهت بهینه سازی محاسبه بازده شمارش نمونه های داخل ظرف مارینلی

چکیده:
در این پژوهش روشی برای در نظر گرفتن تغییرات ضخامت مرده در سطوح اطراف و بالای آشکار ساز ژرمانیوم فوق خالصHPGe جهت شبیه سازی دقیق تر آن به خصوص برای نمونه های با هندسه مارینلی ارائه شده است. با توجه به اینکه در نظر گرفتن جزئیات تغییرات ضخامت لایه مرده در تمام نقاط سطح آشکارساز امکان پذیر نیست، در این مقاله در تقریب مناسبی تغییرات ضخامت لایه مرده در 12 قطاع سطح جانبی آشکارساز و 25 نقطه در سطح بالای آن بررسی شده است. برای این منظور بازده شمارش چشمه نقطه ای استاندارد Am-241 در هریک از نقاط مورد نظر در آزمایشگاه اندازه گیری شده و با توجه به نتایج شبیه سازی MCNP مناسب ترین ضخامت لایه مرده برای هر نقطه انتخاب گردید. سپس روشی برای شبیه سازی آشکارساز با ضخامت لایه مرده متوسط سطح جانبی و ضخامت متوسطی برای سطح بالایی آن ارائه شد. برای بررسی این روش، نتایج شبیه سازی بازده شمارش محلول رادیواکتیو استاندارد در ظرف مارینلی با نتایج آزمایشگاهی شمارش، مقایسه شده و همخوانی مناسبی بین نتایج مشاهده شد.
زبان:
فارسی
صفحات:
11 تا 20
لینک کوتاه:
magiran.com/p1705217 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!