بررسی وضعیت کلرزنی و کلر سنجی روستاهای تحت پوشش مرکز بهداشتی و درمانی کارخانه قند شهرستان پیرانشهر

پیام:
چکیده:
در کشورهای در حال توسعه، یکی از مهم ترین مشکلات بهداشتی عدم دسترسی به آب آشامیدنی سالم می باشد بنابراین تامین آب سالم یکی از استراتژی های اصلی جامعه می باشد. جامعه مورد مطالعه در این تحقیق کلرزنی و کلرسنجی روستاهای تحت پوشش مرکز بهداشتی درمانی پیرانشهر بود در این مطالعه پس از بررسی و مطالعه کتابخانه ای، بررسی کیفیت آب از طریق نمونه برداری میکروبی و انجام آزمایش های مربوط در آزمایشگاه مرکز بهداشت پیرانشهر و همچنین تست های کلرسنجی به وسیله کیت کاریزآب مدل 4444 دی پی دی انجام گرفت. تعداد 30 روستا مورد مطالعه قرارگرفت؛ که نمونه کلرسنجی کلی گرفته شده طی سال 1388 از این روستاها 3980 عدد بود که از این تعداد 2050 عدد مطلوب که معادل 5/51 درصد نمونه های اخذ شده بود از 30 روستای مورد مطالعه 14 روستا (66/46 درصد) دارای سیستم لوله کشی بود و از کل روستاها 15 روستا (50 درصد) تحت پوشش کلرزنی بودند.13 روستا (33/43 درصد) به صورت دستی کلرزنی
می شدند و 50 درصد روستاهای تحت پوشش مرکز از کلرمادر استفاده می کردند و تنها 66/6 درصد مجهز به کلریناتور بودند؛ و سایر گزینه نیز به تکمیل در اصل مقاله آمده است.
اکثریت روستاهای تحت پوشش این مرکز به صورت دستی کلرزنی و تنها در چند مورد مجهز به کلریناتور بوده و عدم آگاهی مجریان در خصوص نحوه صحیح کلرزنی، احتمال آلودگی آب را صد چندان می نماید. لذا کنترل دقیق کلر در منابع آبی و آموزش نحوه صحیح کلرزنی و کلرسنجی را می طلبد. بدیهی است که اقدامات اساسی و با مدیریت صحیح جهت کاهش درصد باقی مانده کلر نامطلوب صورت گیرد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
39
لینک کوتاه:
magiran.com/p1705564 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!