رابطه بین احساس شادکامی و عود سوءمصرف مواد

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
با توجه به اهمیت عود در شکست برنامه های ترک اعتیاد و نقش جنبه های روانی تندرستی در پدیده عود، در این پژوهش رابطه بین احساس شادکامی به عنوان یکی از اجزای سالمت روان مثبت و عود سوءمصرف مواد بررسی شد.
روش بررسی
در این مطالعه توصیفی-مقطعی، 68 نفر از معتادان ساکن در یکی از مراکز ترک اعتیاد شهر تهران در سال 1395 به روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب و بررسی شدند. برای جمعآوری اطالعات، از پرسشنامهای شامل اطالعات دموگرافیک معتاد و شرایط وی در زمینه اعتیاد و نسخه فارسی شده پرسشنامه ارزیابی شادکامی سازمان بهداشت جهانی (P-5-WHO(؛ استفاده شد. سپس به کمک آزمون همبستگی پیرسون، رابطه بین شادکامی و اجزای مختلف آن با عود سوءمصرف مواد بررسی شد.
یافته ها
میانگین دفعه های عود در گروه با شاخص شادکامی ضعیف )نمره کمتر از 13 )برابر با 92/10±89/4 بار و در گروه با شاخص شادکامی مناسب )نمره 13 و بیشتر( برابر با 30/5±71/2 بار بود. تحلیل داده ها نشان داد که بین سطح شاخص شادکامی و دفعات عود رابطه معنادار معکوسی وجود دارد )P<05.0 .) همچنین این رابطه بین اجزای»سرزندگی« و »سرحال از خواب بیدار شدن« شاخص شادکامی با دفعه های عود وجود داشت. بحث و
نتیجهگیری
سطح شادکامی ضعیف با عود بیشتر همراهی دارد و توجه به عوامل مربوط به سالمت روان مثبت مانند شادکامی، دسترسی آسان به مراکز مشاوره و دریافت مراقبتهای مربوطه، میتواند نقش موثری در کاهش عود داشته باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
31 تا 36
لینک کوتاه:
magiran.com/p1707391 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!