تاثیر مصرف مکمل بتاآلانین بر پاسخ لاکتات سرم و استقامت عضلانی در پرورش کاران مرد

چکیده:
سابقه و هدف
شواهد کمی درباره تاثیر مصرف مکمل بتاآلانین بر عملکرد در فعالیت های کوتاه مدت و شدید وجود دارد. هدف از پژوهش حاضر، بررسی تاثیر مصرف مکمل بتاآلانین بر پاسخ لاکتات سرم و استقامت عضلانی در پرورش اندام کاران مرد استان کرمانشاه بود.
مواد و روش ها
بدین منظور تعداد 20 ورزشکار پرورش اندام با میانگین سنی87/±1/21 سال، وزن 32/1±24/77 کیلوگرم، قد 82/1± 75/176 متر و شاخص توده بدنی 02/1± 85 /22 کیلوگرم بر مترمربع به صورت داوطلبانه انتخاب شدند و در یک طرح دو سوکور، به دو گروه مکمل(10) و دارونما(10) تقسیم شدند.گروه مکمل 3گرم بتاآلانین و گروه دارونما 3گرم پودر دکستروز، دو بار در روز و به مدت 21 روز مصرف نمودند. قبل و بعد از مکمل گیری، شاخص های لاکتات سرم و استقامت عضلانی اندازه گیری شدند. خون گیری از آزمودنی ها قبل و بعد از دریافت مکمل و دارونما صورت گرفت. جهت تجزیه و تحلیل داده ها با آزمون t مستقل و وابسته، اختلاف های ایجاد شده در دو گروه مورد مقایسه قرار گرفت و سطح معنی داری 05/0p< در نظر گرفته شد.
یافته ها
نتایج نشان داد که استقامت عضلانی بالا تنه (023/0p=) و استقامت عضلانی پایین تنه (027/0p=) در گروه بتاآلانین در مقایسه با گروه دارونما به طور معنی دار افزایش یافته است. در متغیر لاکتات در گروه بتاآلانین در مقایسه با گروه دارونما تغییر معنی داری مشاهده نگردید(92/0p=).
نتیجه گیری
مصرف مکمل بتاآلانین (3گرم در روز) باعث افزایش معنی داری در استقامت عضلانی گردید اما کاهش معنی داری در لاکتات سرم مشاهده نگردید و این ممکن است اثرات سودمندی در خستگی عضلانی داشته باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
19 تا 26
لینک کوتاه:
magiran.com/p1707851 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!