بهره وری سبز اقتصاد ایران با رویکرد زیست محیطی

نویسنده:
چکیده:
زمینه و هدف
در ادبیات اقتصادی به منظور ارزیابی سیاست های برنامه ریزان و تصمیم گیرندگان و دولت ها شاخص های مختلفی ارایه شده است. یکی از مهم ترین این شاخص ها بهره وری کلی عوامل تولید است که در آن میزان تمام محصولات به میزان تمام نهاده ها سنجیده می شود. اگر در این شاخص رشد وجود داشته باشد، به معنی آن است که سیاست های مدیران در استفاده از نهاده ها موثر بوده است. محاسبه و سنجش بهره وری دارای اهمیت زیادی است به گونه ای که هم محاسبه آن امکان پذیر باشد و هم به واقعیت های اقتصاد نزدیک باشد. یکی از مسائلی که بر بهره وری اثرگذار است مسائل زیست محیطی از جمله انتشار آلودگی ها است. اگر در محاسبه بهره وری چنین مسئله ای در نظر گرفته نشود، محاسبه بهره وری را به شدت مخدوش خواهد کرد و موجب گمراهی مدیران و سیاست گذاران می شود.
روش بررسی
در این مطالعه با استفاده از الگوی مانده سولو تعمیم یافته، علاوه بر محاسبه بهره وری سبز اقتصاد ایران، بهره وری بدون حضور متغیر آلودگی با سناریوهای مختلف برآورد و با سایر مطالعات مقایسه گردید. در نهایت کشش انتشار آلودگی و قیمت سایه ای انتشار آلودگی محاسبه گردید.
یافته ها
نتایج نشان می دهد رشد بهره وری سبز برای دوره 91-1358 به طور متوسط 28/1- درصد بوده است که بدون حضور اثر انتشار آلودگی برابر 02/1- درصد خواهد بود. بنابراین بدون حضور آثار انتشار آلودگی، بهره وری بطور متوسط 26/0 واحد درصد، بیش تر برآورد می شود. بنابراین بدون لحاظ نمودن آثار زیست محیطی، موجب گمراهی برنامه ریزان خواهدشد. هم چنین کشش انتشار آلودگی 31142/0 برآورد شده است.
نتیجه گیری
بر این اساس قیمت سایه ای انتشار آلودگی برای اقتصاد ایران بطور متوسط حدود 03/1 میلیون ریال در هر تن برآورد گردید.
زبان:
فارسی
صفحات:
69 تا 82
لینک کوتاه:
magiran.com/p1710126 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!