بررسی تاثیر تزریق نانوذره ی اکسید سیلیسیم بر مهاجرت ذرات ریزسازندی حین تزریق آب کم شور

چکیده:
در اغلب مخازن ماسه سنگی تولید ریز دانه های سازندی حین تولید به مشکلی اساسی تبدیل شده است. این ذرات می توانند تراوایی مخزن را به شدت کاهش دهند یا در صورت تولید شدن باعث خوردگی تجهیزات سطحی گردند. جابه جایی این ذرات می تواند ناشی از عوامل شیمیایی مثل درجه ی شوری و pH باشد یا در اثر نیروی هیدرودینامیکی سیال تولیدی انجام گیرد. یکی از روش های کارآمد برای مقابله با مهاجرت این ریزدانه ها، استفاده از نانوذرات جهت تثبیت ذرات سازندی در منشا تولیدشان است. هدف این مقاله، بررسی تاثیر تزریق نانوسیال در کنترل مهاجرت ریز دانه های سازندی با منشا شیمیایی در محیط متخلخل مصنوعی است که تاکنون بررسی و مطالعه نشده است. گفتنی است در آزمایش های مورد نظر، نانوذرات اکسید سیلیسیم به کار رفته و ترکیب هیدروکربن های دکان و پارافین به عنوان نفت استفاده شده اند. همچنین تاثیر غلظت نانوسیال تزریقی در کنترل مهاجرت ذرات بررسی شده است. در تمامی مراحل ذکر شده، بازیافت نفت اندازه گیری خواهد شد.
نتایج آزمایش های اولیه نشان می دهد که نانوذرات اکسید سیلسیم توانایی زیادی در کنترل مهاجرت ذرات ریزسازندی دارند. با استفاده از نانوذرات اکسید سیلیسیم، مقدار افت فشار در طول مغزه کاهش چشمگیری یافت که نشان از کاهش مهاجرت ذرات ریز داشت. همچنین غلظت بهینه ی نانوذره برابر 1/0 درصد وزنی تعیین شد. نتایج حاصل از آزمایش های AFM نشان داد که نانوسیال اکسید سیلیسیم با جذب روی سطح شیشه به شدت سبب تغییر زبری سطح شیشه شده است. در نتیجه مکانیزم اصلی و غالب کنترل مهاجرت ذرات ریز توسط نانوسیال اکسید سیلیسیم، افزایش زبری سطح مغزه متخلخل معرفی گردید.
زبان:
فارسی
صفحات:
73 تا 80
لینک کوتاه:
magiran.com/p1712234 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!