مطالعه ی اثرگذاری استفاده از دندانه های الماسه مخروطی در مته های الماسی پلی کریستال برای حفاری با سرعت زیاد در سازندهای بسیار سخت

چکیده:
مته های الماسی پلی کریستال که به مته های PDC 3 معروف هستند به گستردگی و با موفقیت در همه جای دنیا استفاده شده اند. از عوامل مقبولیت آنها می توان به عمر زیاد و سرعت قابل قبول آنها اشاره کرد. این مته ها نسبت به ضربه حساس هستند و در سازندهای بسیار سخت (مثل لایه های کربناته ی سخت حاوی چرت و پیریت) عملکرد ضعیفی دارند. همچنین دندانه های آنها به دلیل ساختاری، گشتاور زیادی دارند و به سرعت آسیب می بینند. نوع جدیدی از مته های PDC با دندانه های الماسه CDE 4 نام دارند. وجه تمایز این مته ها در مقایسه با سایر انواع مته ی PDC ساختار دندانه های آنهاست که الماسی مخروطی شکل است. وجود این دندانه های مخروطی، ویژگی های جدیدی را به مته PDC می دهد و سبب عملکرد بهتر آن به خصوص در سازندهای سخت می شود؛ از جمله اینکه ساختار مخروطی شکل دندانه ها در مقابل ساییدگی و ضربه های وارده به مته مقاومت بیشتری دارند و سبب افزایش عمر مته و نیاز کمتر به تعویض آن در سازندهای سخت و افزایش سرعت میانگین حفاری در این سازندها می شود. دندانه های مخروطی شکل همچنین، گشتاور کمتری روی مته دارند که به مته اجازه می دهد بهتر زاویه سازی کند و باعث بهبود عملکرد مته در حفاری های جهت دار می شود. از دیگر مزایای این نوع مته ارتعاشات کمتر رشته ی حفاری و ایجاد خرده های حفاری بزرگ تر است. در این مطالعه، مته های CDE و نحوه ی عملکرد آنها بررسی شده است.
زبان:
فارسی
صفحات:
66 تا 72
لینک کوتاه:
magiran.com/p1712235 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!