مقایسه امنیت روانی در بین جوانان شاغل و بیکار شهر رشت

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه
موضوع امنیت روانی در جامعه ایران، یک چالش بزرگ بهویژه برای قشر جوان بوده و باعث مشکلات فراوانی در فضای امروز کشور گردیده است. عوامل زیادی همچون بیکاری میتواند بر روی امنیت اثر بگذارد. بنابراین، پژوهش حاضر بهدنبال بررسی و مقایسه امنیت روانی در بین جوانان شاغل و بیکار در استان گیلان میباشد.
روش
روش پژوهش به صورت علی- مقایسهای بوده و جامعه آماری را جوانان شهر رشت تشکیل می دهند. حجم نمونه 385 نفر با استفاده از جدول مورگان بهدست آمد. ابزار اندازهگیری عبارتند از: سنجش امنیت روانی جوانان در جامعه مورد نظر، با استفاده از پرسشنامه روانی مازلو با 71 سوال و برای اشتغال جوانان از پرسشنامه محقق ساخته ویژگی های اشتغال (میزان، نوع و مدت اشتغال) استفاده شده است. تحلیلهای آماری بر اساس پرسشنامه ها انجام گردیده است. برای تجزیه و تحلیل از آمار استنباطی استفاده شده است.
یافته ها
نتایج نشان داد که تفاوت معناداری میان جوانان شاغل و بیکار از نظر 10 بعد امنیت روانی (امنیت اجتماعی، نا-ایمنی شخصی، اعتماد به نفس، مطابقت با دیگران، ترس از آینده، احساس امنیت، علاقه اجتماعی، احساس تحقیر و تنهایی) جوانان وجود دارد.
نتیجه گیری
اگر در جامعه امنیت روانی برقرار گردد، خلاقیت و استعدادهای انسان در پرتو این امنیت شکوفا می شود و میل به رشد و تکامل در دل آنها بارور میشود. از جمله عوامل اقتصادی مهم در پیشگیری از بههم ریختن تعادل روانی و امنیت اجتماعی، بیشک، اشتغال است که فقدان این متغیر باعث نابودی بخش زیادی از متغیرهای روانشناختی در جامعه شده است.
زبان:
فارسی
صفحات:
29 تا 48
لینک کوتاه:
magiran.com/p1712364 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!