مطالعه پرایمینگ بذر (هیدرو پرایمینگ، نانو ذره نقره و اسید سالیسیلیک) در بهبود شاخص های جوانه زنی گیاهچه تریتیکاله (X Triticosecale Vittmack) تحت شرایط تنش شوری

پیام:
چکیده:
تنش شوری از عوامل محدودکننده تولیدات گیاهی در جهان است برای جلوگیری از مضرات این تنش، آزمایشی بهمنظور بررسی اثر هیدروپرایمینگ، پیشتیمار اسید سالیسیلیک و نانوذره نقره بر بهبود شاخصهای جوانهزنی و رشد گیاهچه تریتیکاله در شرایط تنش شوری در چهار سطح (صفر،14، 10، 6) دسیزیمنس بر متر و اسید سالیسیلیک با غلظت 20پی پی ام و نانو ذره نقره با غلظت10 پی پی ام انجام شد. این پژوهش به صورت فاکتوریل در قالب طرح کاملا« تصادفی در سه تکرار در سال94- 1393 آزمایشگاه دانشکده کشاورزی ورامین انجام شد. نتایج نشان دادند که تنش شوری، درصد و سرعت جوانهزنی را در آزمونهای جوانهزنی استاندارد، سرما و پیری کاهش داد. اثر متقابل تنش شوری و نانو ذره نقره و اسید سالیسیلیک، اثر معنی داری بر طول گیاهچه، طول ساقهچه و ریشهچه و سرعت جوانهزنی داشت و با بالارفتن شدت تنش (سطح 14 دسیزیمنس بر متر) اسید سالیسیلیک و نانوذره نقره نتوانست از آسیبهای وارده بر گیاه جلوگیری نماید. بیشترین سرعت جوانهزنی از تیمار شاهد (بدون شوری) و پیش تیمار اسید سالیسیلیک با میانگین 07/8 بذر در روز و کمترین سرعت جوانهزنی از تیمار شوری 14 دسیزیمنس بر متر و عدم اعمال پرایمینگ با متوسط 68/2 بذر در روز به دست آمد. بیشترین طول گیاهچه، طول ریشهچه، طول ساقهچه از تیمار شاهد (بدون شوری) و پیش تیمار نانوذره نقره بهترتیب با 191 میلیمتر، 105 میلیمتر، 85 میلیمتر حاصل شد و کمترین میزان این صفات بهترتیب با متوسط 72 میلیمتر، 34 میلیمتر، 27 میلیمتر از تیمار شوری 14 دسیزیمنس برمتر و عدم اعمال پرایمینگ بهدست آمد. بیشترین سرعت ظهور گیاهچه مربوط به تیمار شاهد با متوسط 81/10 درصد و کمترین آن نیز در تیمار 14 دسیزیمنس بر متر با میانگین 91/7 بود. در بین تیمارهای پرایمینگ بیشترین سرعت ظهور گیاهچه را تیمار نانوذره نقره با میانگین 57/10درصد و کمترین آن نیز در تیمار شاهد با متوسط 85/6 درصد به خود اختصاص داد. در بین تیمارهای شوری بیشترین درصد جوانهزنی در آزمون سرما را تیمار شاهد با متوسط 65 درصد و کمترین آن نیز در تیمار 14 دسیزیمنس بر متر با میانگین 43 درصد بهدست آورد. بیشترین درصد جوانهزنی در تیمار نانوذره نقره با متوسط 62 درصد و کمترین آن نیز در تیمار شاهد با میانگین 37 درصد بهدست آمد. بین تیمارهای شوری بیشترین درصد جوانهزنی در آزمون پیری در تیمار شاهد با متوسط 52 درصد و کمترین آن نیز در تیمار 14 دسیزیمنس بر متر با متوسط 30 درصد مشاهده گردید. در آزمون پیری بیشترین درصد جوانهزنی را تیمار نانو ذره نقره با میانگین 51 درصد و کمترین آن نیز در تیمار شاهد با میانگین 29 درصد بهخود تخصیص داد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
133
لینک کوتاه:
magiran.com/p1714190 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!