شناسایی مولفه های اقتصادی-اجتماعی موثر بر موفقیت مجریان در اجرای طرح های مشارکتی مقابله با بیابان زایی در استان سیستان و بلوچستان

چکیده:
در این مطالعه تلاش شده است تا با استفاده از ضریب همبستگی رتبه‏ای اسپیرمن و بهره‏گیری از الگوی رگرسیون خطی، عوامل اقتصادی، اجتماعی و فنی موثر بر موفقیت کلیه مجریان طرح‏های مشارکتی مقابله با بیابان‏زدایی در استان سیستان و بلوچستان در سال 1392 مورد ارزیابی قرار گیرد. نتایج حاصل از ضریب همبستگی نشان داد که بین متغیرهای وضعیت اسکان مجری طرح در منطقه، میزان توان اجرایی، مدیریتی و مهارتی مجری طرح، میزان ارتباط مجری با کارشناس و ناظر دولتی قبل از اجرای طرح و برخورداری مجری طرح از حمایت‏های فنی، نظارتی و مدیریتی کارشناسان منابع‏طبیعی استان با میزان موفقیت مجریان در اجرای طرح‏های مشارکتی مقابله با بیابان‏زایی در استان رابطه مثبت و معنی‏داری به لحاظ آماری وجود دارد. علاوه بر این نتایج حاصل از برآورد الگوی رگرسیون خطی نشان داد که سه متغیر میزان تسهیلات بانکی مورد استفاده در طرح، سرمایه‏گذاری شخصی مجریان در اجرای طرح و میزان توان اجرایی، مدیریتی و مهارتی مجری طرح با اطمینان بیش از 90 درصد به لحاظ آماری معنی دار و دارای تاثیرگذاری مثبت بر میزان موفقیت مجریان در اجرای طرح‏های مشارکتی مقابله با بیابان‏زایی در استان می باشند. با توجه به نتایج پیشنهاد می‏گردد تا اولا اداره کل منابع‏طبیعی و آبخیزداری استان اقدامات لازم برای تامین تسهیلات موردنیاز مجریان را با شرایط مناسب اعطای وام فراهم آورد تا تمایل افراد برای اجرای طرح‏های مذکور افزایش یابد. ثانیا اداره کل منابع‏طبیعی و آبخیزداری استان به منظور ارتقاء توان اجرایی، مدیریتی و مهارتی مجریان طرح‏های جدید قبل از واگذاری اقدام به برگزاری دوره های آموزشی و عملی چگونگی اجرای صحیح طرح‏های بیابان‏زدایی نمایند.
زبان:
فارسی
صفحات:
338 تا 347
لینک کوتاه:
magiran.com/p1714211 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!