تاثیر سیلیمارین بر تمامیتDNA و هسته اسپرم قوچ تیمار شده با سدیم آرسنیت

چکیده:
هدف
این مطالعه با این هدف انجام شد تا مشخص شود که آیا سیلیمارین قادر است اثرات مخرب سدیم ارسنیت را بر روی تمامیت DNA و هسته اسپرم قوچ محافظت کند.
مواد و روش ها
اسپرم های گرفته شده از اپی دیدیم قوچ فراهانی (Ovis aries)، پس از Swim upبه پنج گروه تقسیم شدند: 1- اسپرم های لحظه صفر، 2- اسپرم های لحظه 180 دقیقه (کنترل)، 3- اسپرم های تیمار شده با سدیم آرسنیت (Mμ10) به مدت 180 دقیقه، 4- اسپرم های تیمار توام سیلیمارین (Mμ20) + سدیم آرسنیت (Mμ10) به مدت 180 دقیقه و 5- اسپرم های تیمار شده با سیلیمارین (Mμ20) به مدت 180 دقیقه. تمامیت DNAاسپرم قوچ با استفاده از تستSperm Chromatin Dispersion (SCD)، به منظور بررسی شکستگیDNA و رنگ آمیزی آکریدین اورنژ، جهت بررسی دناتوره شدن ساختمان دو رشته ایDNA مورد ارزیابی قرار گرفت. به منظور بررسی تمامیت هسته اسپرم، پس از رنگ آمیزی با دیف-کوئیک، قطر هسته اسپرم اندازه گیری شد.
نتایج
در گروه تیمار شده با سدیم آرسنیت، درصد شکستگی DNAنسبت به گروه کنترل به طور معنی داری افزایش و قطر هسته به طور معنی داری کاهش یافت. در حالی که این آلاینده زیست محیطی تاثیری بر دناتوره شدن ساختمان دو رشته ای DNAاسپرم نداشت. کاربرد مشترک سیلیمارین+ سدیم آرسنیت توانست شکستگی DNA و کاهش قطر هسته را نسبت به گروه تیمار شده با سدیم آرسنیت به طور معنی داری جبران کند.
نتیجه گیری
سیلیمارین به عنوان یک آنتی اکسیدانت قوی قادر است اثرات مخرب سدیم آرسنیت را بر شکستگی DNA و قطر هسته اسپرم قوچ جبران نماید.
زبان:
فارسی
صفحات:
429 تا 436
لینک کوتاه:
magiran.com/p1716910 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!