گزارش یک مورد بیمار مبتلا به تترالوژی فالوت و سل مغزی

چکیده:
سابقه و هدف
سل مغزی یکی از تظاهرات خارج ریوی، مایکوباکتریوم توبرکلوزیس می باشد. حوادث عروقی- مغزی و آبسه های مغزی در کودکان 5 تا 7/18درصد موارد را شامل می شود. از این رو یک کودک با بیماری قلبی مادرزادی تترالوژی فالوت و تظاهرات نورولوژیک منطبق با آبسه مغزی، که دچار سل مغزی بوده، معرفی می گردد.
گزارش مورد: بیمار پسر 10 ساله مبتلا به بیماری قلبی تترالوژی فالوت، می باشد که با تب و تشنج و کاهش سطح هوشیاری با شک اولیه به عفونت سیستم اعصاب مرکزی تحت درمان سفتریاکسون و وانکومایسین و ضدتشنج قرار می گیرد. به دلیل ادم مغزی و ضایعات متعدد پارانشیم مغزی در سی تی اسکن مغزی انجام شده به صورت آبسه، به درمان بیمار کورتون و مترونیدازل اضافه شد و بیمار تحت آنالیز مایع نخاعی قرار گرفت که با توجه به قند پایین مایع مغزی نخاعی، بهبود تصویر مغزی بیمار و در عین حال عدم بهبودی بالینی، مشکوک به عامل مایکوباکتریوم سلی شدیم که پی سی آر مایع نخاعی ارسال گردید و لذا درمان تجربی ضد سل شروع گردید. در نهایت از نظر مایکوباکتریوم مثبت شد و درمان ضد سل ادامه یافت.
نتیجه گیری
در نظر داشتن بیماری سل به عنوان علت تظاهرات بیماری در مناطق آندمیک، همیشه باید مدنظر باشد و توجیه علایم بیمار با علل شایع تر نباید از دیگر تشخیص ها صرف نظر کرد; چرا که تشخیص به موقع در سل مغزی از مرگ قطعی پیشگیری می کند.
زبان:
فارسی
صفحات:
71 تا 76
لینک کوتاه:
magiran.com/p1717575 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!