ارزیابی عملکرد و تجزیه و تحلیل بهره وری صنعت ایران طی سالهای 1379-1359

چکیده:
آنچه پیش روست، پژوهشی پیرامون تجزیه و تحلیل نقاط قوت و ضعف عملکردی صنعت ایران از لحاظ بهره وری طی سال های 1359 تا 1379 هجری شمسی می باشد. اساسا شناخت عملکرد گذشته و وضع موجود، از لوازم تدوین استرتژی های آینده است. بنابراین در این تحقیق، عواملی که بر بهره وری صنعت ایران در جهت مثبت یا منفی تاثیر گذارده اند، شناسایی شده اند به عبارت دیگر به طور همزمان مازادها و کسری ها و میزان آنها در تک تک سالهای فوق مورد بررسی قرار گرفته اند.
برای این منظور، رویکردهای مختلف تجزیه و تحلیل بهره وری صنعتی، بررسی و در نهایت رویکرد تحلیل پوشش داده ها به عنوان محور تحلیل به کارگرفته شده است. به کمک این رویکرد و مدل های آن و با دخالت دادن اطلاعات اولیه ای که از طریق تکنیک فرایند تحلیل سلسله مراتبی گروهی به دست می آید، بینش هایی در خصوص عملکرد بخش صنعت ایران حاصل گردیده که از جمله آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد: (1) روند بهره وری صنعت ایران طی این دوره 21 ساله افت و خیزهایی را نشان می دهد که ناشی از شرایط خاص زمانی در مقاطع مختلف می باشد، (2) با نگاهی به فاکتورهای مختلف اثرگذار بر بهره وری، روند پیوسته ای از ضعف را در برخی از این فاکتورها مشاهده می کنیم که در برنامه های استراتژیک توسعه صنعتی، تامل در این نقاط ضعف، ضروری است و (3) اهداف موثر و کارایی را می توان در برنامه های توسعه صنعتی تعیین کرد اصلاحات و بازنگری هایی را صورت داد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
1
لینک کوتاه:
magiran.com/p172231 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!