بررسی ویژگی های اپیدمیولوژیک، دموگرافیک و بالینی کودکان مبتلا به تشنج ناشی از تب مراجعه کننده به بیمارستان های آموزشی شهر اصفهان

چکیده:
مقدمه
تشنج ناشی از تب (Febrile convulsion یا FC)، شایع ترین اختلال مغز و اعصاب در اطفال است که با بالا رفتن حرارت بدن در کودکان 6 ماهه تا 5 ساله اتفاق می افتد و شیوع 4-3 درصد دارد. هدف از انجام این مطالعه، بررسی ویژگی های اپیدمیولوژیک، دموگرافیک و بالینی کودکان مبتلا به FC در اصفهان بود.
روش ها
این مطالعه ی گذشته نگر، بر روی کودکانی که در سال های 93-1390 با تشخیص FC در بیمارستان های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بستری شده بودند، انجام شد. کلیه ی ویژگی های اپیدمیولوژیک، دموگرافیک و بالینی بیماران از پرونده ها استخراج و ثبت گردید.
یافته ها
در این مطالعه، پرونده ی 1218 بیمار مبتلا به FC با میانگین سنی 50/16 ± 33/24 ماه تحت بررسی قرار گرفت که 8/58 درصد پسر بودند. در مجموع، 0/81 درصد از موارد تشنج، از نوع ساده و 0/19 درصد از نوع کمپلکس بود. در 8/21 درصد، سابقه ی قبلی FC دیده شد و 4/26 درصد، سابقه ی فامیلی مثبت FC داشتند. بیشترین شیوع FC در فصل زمستان بود و حدود 0/10 درصد از کودکان سابقه ی بستری در دوران نوزادی داشتند. 0/34 درصد از کودکان به صورت زایمان طبیعی و 0/66 درصد به صورت سزارین به دنیا آمده بودند. بین نوع FC با نوع زایمان و سابقه ی فامیلی FC رابطه ی آماری معنی داری وجود داشت. بین عود FC با جنس، فصل و سابقه ی فامیلی FC رابطه ی معنی داری مشاهده شد.
نتیجه گیری
در مطالعه ی حاضر، FC در جنس پسر، در دو سال اول زندگی و در فصل زمستان شیوع بیشتری داشت. فراوانی تشنج کمپلکس در کودکانی که به صورت سزارین به دنیا آمده بودند و همچنین در کودکانی که سابقه ی فامیلی FC داشتند، بیشتر بود. سابقه ی فامیلی مثبت نیز فراوانی عود FC را افزایش می داد. شناخت عوامل مرتبط با عود FC، می تواند در پیش گیری و درمان آن کمک کننده باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
713 تا 718
لینک کوتاه:
magiran.com/p1723689 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!